Bjore-Lotta-Cactus126

Lotta Björe är en uppskattad tränare och känd för svenska folket som tv-kommentator. Lotta är mamma till Amanda och Kajsa. Tävlingkarriären började förstas på ponny. (Foto: Roland Thunholm)

Lotta brinner för ponnyer och deras ryttare

bjore-lotta1.jpg
– Barn och ungdomar har faktiskt lättare för att lära sig saker. Då är det väldigt viktigt att de får lära sig rätt sits och rätta hjälper rean från början, säger Lotta Börje. (Foto: Roland Thunholm)

Fakta

Lotta Björe

Aktuell som: Förbundskapten för ponny, kallar sig själv ponnyledare.

Ålder: 46 år.

Bor: Gården Mälsäter utanför Eskilstuna.

Familj: Maken Jan Björe, rallyförare och bilhandlare, barnen Amanda 16 år och Kajsa 9 år.

Husdjur: Hunden Doris, en Lhasa Upso Shih-Tzu som vunnit hundhoppning i Globen, katten Tiger samt 14 hästar på gården, men äger nog runt 25 hästar.

Gör: Känd för svenska folket som expertkommentator i hästhoppning på SVT, tränare på Jump Club, hästuppfödare.

– Jag har ju själv ridit ponny, så ponnyer och ponnyryttare står mig väldigt varmt om hjärtat. Jag ser min insats långsiktigt. Jag vill hjälpa ponnyryttarna att göra rätt från början. Och se till att övergången till stor häst blir så bra som möjligt!

Det säger Lotta Börje, tränare, hästuppfödare och förbundskapten för ponny.

Scandinavium i Göteborg var ett underbart kvitto på att det svenska systemet fungerar. Trots att vi är ett väldigt litet land med en avel som inte kan mäta sig med de stora nationerna som Tyskland och Holland, så kan vi ändå producera duktiga unga ryttare som kan mäta sig med världseliten.

– Den grunden läggs redan under ponnytiden, säger Lotta Björe. Ponnytiden är jätteroligt, men den är samtidigt en investering för framtiden. Lära rätt från början, det är jätteviktigt.

– Mina bästa ponnyryttare, de ska jag lämna över till Johan Spetz och Pether Markne som är förbudskapten för juniorer och Young rider. Jag vill hjälpa mina ponnyryttare så att den övergången går så smidigt som möjligt, säger Lotta.

Det vill hon göra genom integrering. De bästa ponnyryttarna får träna tillsammans med juniorerna. Då lär de känna varandra och Johan Spetz är inte ett främmande ansikte. Samtidigt kan de yngre se och lära av de som har varit med i sporten längre. Det blir en kick att satsa vidare.

Inlärningen är bäst fram till 18 år

På samma sätt får de bästa juniorryttarna träna med Young rider-ryttare, och de bästa Young rider-ryttarna med seniorerna. Den som vill fortsätta på häst börjar tänka tanken tidigt och det känns inte så skrämmande om man redan har lärt känna varandra och fått kompisar.

Upp till 18 år är inlärning lättast, berättar Lotta. Redan när man är 22 så är inlärning svårare.

– Barn och ungdomar är inte bara väldigt ambitiösa, de har faktiskt lättare för att lära sig saker. Då är det väldigt viktigt att de får lära sig rätt sits och rätta hjälper redan från början, säger Lotta. Det är en stor och viktig uppgift för mig att lära ut.

– Lotta har själv tävlat ponny. EM-ponnyn Blue Double har Lotta sedan avlat på och nu ligger stoet begravt hemma på Mälsäter. Med hingsten Niklas 916, familjen Emanuelssons egen uppfödning, red Lotta svår hoppning på internationell nivå.

– Jobbet på SVT bidrar till att jag kan hålla standarden på träningen. Jag kan följa sporten på internationell nivå, ta intryck av saker som jag ta med mig hem, både i ridningen och i banbyggeriet. Det ger mig fantastiska möjligheter eftersom jag inte själv tävlar längre, säger Lotta.

"Ibland tänker tjejer för mycket"

– Den som har talang, ambition och hängivenhet kan komma långt, menar Lotta. Men hängivenheten saknas hos många. Det finns talanger som har fått allt och som ändå inte blir något. De hängivna och träningsvilliga, det är de som kommer längst.

Det är skillnad på tjejer och killar, tjejerna kanske ibland är lite för noggranna medan killar bara går på tävlingsinstinkt.

Ibland tänker tjejer för mycket. Det är bra att tänka, men de tänker för mycket negativt.

Och så tar hon ett exempel: Fem tjejer och en kille hoppar en bana med 10 hinder. Killen är jättenöjd, nio språng gick ju jättebra, det är vad han tänker på. Tjejerna tänker ofta på det där språnget som inte var så bra.

– Det är viktigt att jobba med detaljerna, men man får inte gräva ner sig, säger Lotta.

Lotta Björe har haft en lång och framgångsrikt karriär. Som tävlingsryttare, som otroligt uppskattad och älskad lärare på Strömsholm, som tränare både hemma och på Jump Club tillsammans med Sylve Söderstrand. Det visar vilken enorm styrka Lotta har.

Svåra prövningar 

Lotta och Jans äldsta dotter Amanda är handikappad. Att få barn gav livet en annan mening. Saker som tidigare varit livsviktiga var plötsligt inte viktiga alls längre. Hästar, tävlingar, att absolut åka till en viss tävling.

– Men de 7–8 första åren var fruktansvärt jobbiga, berättar Lotta. Först gick vi ner i ett vakuum, en bubbla. Men vi insåg att om vi skulle kunna växa ihop till en familj så måste det finnas ventiler och andrum.

– Vi har två fantastiska assistenter till Amanda som har funnits med i 14 år. Utan dom, och om vi inte bott i den kommun där vi bor, då hade det inte gått. Min mamma tog tag i papperssidan. Bara för att det står i lagar och förordningar hur det ska vara, så är det inte alltid så i verkligheten.

– Idag rider Amanda i en handikappgrupp. Det är bra för hennes balans. Och vi har en lägenhet i huset som är helt handikappanpassad. Vi har bestämt oss för att Amanda aldrig ska bo på institution. När Kajsa, idag 9 år, föddes lyfte hon hela familjen. Hon tävlar ponny idag. Men Amanka blir inte åsidosatt.

Lottas man Jan är inte det minsta hästintresserad. Men han är en tävlingsmänniska och har tillhört eliten i rallykörning. Han förstod att när Nicklas var på topp så var det en chans som Lotta inte fick missa. En sådan chans får man bara en gång i livet.

Lägger grunden för nästa generation 

Familjen Emanuelsson är färgstark som få, men har en enorm sammanhållning. På något sätt hittade Lotta sin ventil.

– Inte minst fick jag väldigt bra stöttning av mina chefer och arbetskamrater på Strömsholm. Framför allt kunde jag ta ledigt om det krisade.
Lotta är älskad och uppskattad av sina elever. Själv tror hon att det beror på att hon ser ALLA ryttare, inte bara den som för tillfället är duktigast och har kommit längst.

Lotta Björe gillar Pessoas system och försöker träna sina efter det. På hoppbanorna är Rolf-Göran Bengtsson och Malin Baryard hennes stora idoler.

– Båda är världsklass! Rolf-Göran är ett föredöme och ett geni med sin fina ridning, alltid låg profil men ändå en vinnare i alla lägen. Precis som Malin, men hon är också tjej, vi behöver en tjej som förebild.

Efter Scandinaviumtävlingarna i Göteborg har nog många tjejer fått en ny idol – Angelica Augustsson. Som började sin bana som ponnyryttare bland annat i GP-ponnyn. Nu ska Lotta Björe lägga grunden för nästa generation.

Kommentar

April 2011

• Förstasidan Läs mer...
  • mini_lottaLotta brinner för ponnyryttare

Möt Lotta Börje, tränare, hästuppfödare och förbundskapten för ponny.

Läs mer...
  • ryttareSex Folksam-ryttare 2011

De berättar bla om sina mål och om sina ny hästar. 

Läs mer...
  • mini_benbitarViktigt att fÃ¥ bort lösa benbitar

Annars skadas unghästen när den tränas.

Läs mer...
  • mini_agestaSe sÃ¥ fint det blev!

Nya stallet i Ågesta är väl värt ett besök.

Läs mer...
  • mini_beridareBeridarna – inte lätta att hitta

Dags att ta tag i frågan tycker diplomerade beridaren Sofia Bengtsberg.

Läs mer...
  • LittleSnapperDet ryktas...

...bla att Angelica Augustsson möter våren i Italien och att Linda Heed är Sveriges tuffaste, blivande mamma.

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...