sofia_bengtsberg1
Visst finns det många duktiga beridare. Problemet är bara att det är nästan omöjligt att hitta dem, menar Sofia Bengtsberg. (Foto: Roland Thunholm)  

Beridarna
– inte lätta att hitta

sofia_bengtsberg2
Sofia Bengtsberg är tränare i både hoppning och fälttävlan. Hon driver också Staby Gård utanför Linköping. (Foto: Roland Thunholm)

Söker du en diplomerad beridare som kan utbilda din unghäst?

Bered dig på detektivarbete, för beridarna är inte lätta att hitta. Framför allt inte om du vill ha telefon eller e-postadress.

Dags att öppna ögonen och ta tag i frågan tycker diplomerade beridaren Sofia Bengtsberg.

Sofia Bengtsberg driver Staby Gård utanför Linköping. Hon är tränare i både hoppning och fälttävlan, har tävlat själv i båda grenarna och tar emot hästar för träning och tävling, inklusive unghästar.

I Globen under Stockholm International Horse Show fick Sofia ta emot diplom som bevis för att hon genomgått Ridsportförbundets beridarutbildning med godkänt resultat och klarat det tuffa yrkesprovet. Sofia kan numera sätta ”diplomerad beridare” på visitkortet.

Men beridarna verkar ha fallit mellan de berömda stolarna. En diplomerad beridare har längre praktik och erfarenhet och en mera omfattande och grundligare utbildning än unghästutbildarna. Det finns idag 17 diplomerade beridare, men innan Hästfolk ringde upp och ställde frågan, fanns de senaste beridarna inte med alls på Ridsportförbundets hemsida. Nu finns namn och bostadsord, men inte telefon eller e-postadress. 

Vem har ansvaret?

– Jag tycker att det borde ligga i Ridsportförbundets intresse att visa att vi diplomerade beridare finns. Syftet med yrkesproven borde ju vara att kvalitetssäkra utbildningen av våra hästar, säger Sofia.

Dags att alla öppnar upp ögonen tycker hon och efterlyser en diskussion.

– Det klagas massor över att det inte finns tillräckligt bra och inte tillräckligt många som kan utbilda våra unga hästar. Och att det inte finns någon gemensam linje att arbeta efter.

Hopphästklubben och flera andra har för länge sedan slagit larm. Vem utbildar de svenska unghästarna?  Frågan är VEM HAR ANSVARET? Här finns i dagsläget inga raka och enkla svar.

Har Ridsportförbundet ett ansvar för att de unga hästarna får en bra grundutbildning? Och att hästägarna lätt hittar välutbildade beridare och unghästutbildare och lämnar sina hästar dit? Eller ligger det ansvaret någon annanstans, till exempel på ASVH? Ska Ridsportförbundet marknadsföra beridare och tränare? Eller borde beridare och tränare istället fixa sin marknadsföring själva som alla andra egna företagare?

Svårt att hitta

Googla på Beridare. Överst ligger Wikipedias beskrivning av Beridare och Diplomerad beridare. Som tvåa kommer Ridsportförbundets kompetensbeskrivning för Diplomerad beridare. Men ingen länk till de beridare som finns och är verksamma.

Tränarportalen har en föredömlig hemsida med 300 000 sidvisningar per månad. En välbesökt marknadsplats dit folk vänder sig som söker tränare.

Varje tränare och unghästutbildare står föredömligt snyggt och prydligt med namn, kontaktuppgifter och länk till hemsida. Riktigt bra! Det finns dock en begränsning – bara tränare och unghästutbildare som betalar sin annons finns med på sajten.

Unghästutbildare har en egen flik att klicka på direkt på förstasidan. Utmärkt! MEN beridarna hittar du inte lika lätt. Då får du klicka på det finstilta ”Avancerad sökning” som står under rutan Sök tränare. Inte det första alternativet om du söker en beridare.

Inget intresse från förbundet

– Jag har hur många gånger som helst försökt få igång ett samarbete med Ridsportförbundet. Jag har erbjudit mig att komma till tränarutbildningarna och lära tränarna hur de ska marknadsföra sig för att få kunder. Bjuder gärna på ett eller två år kostnadsfri annonsering på Tränarportalen för att de nyutbildade tränarna ska komma igång. Men det verkar finnas noll intresse från förbundets sida för ett samarbete säger Karl-Erik Norlander, som startat och driver portalen.

Näst bäst är Svenska Ridsportförbundet, där finns i alla fall beridarna med. Det vill säga EFTER att Hästfolk pratat med Ulf Wilken, före det samtalet fanns inte de nya som fick diplom i Globen med på listan.

Inte helt enkelt att hitta och - framför allt – inga kontaktuppgifter finns med. Skriv in Beridare i sökrutan i vänsterspalten på www.ridsport.se. Då får du upp en sida och överst ligger Nyheter. Skrolla neråt så hittar du Övriga träffar och där finns en lista med namn och bostadsort över diplomerade beridare. Men som sagt, inga kontaktuppgifter.

Inte viktigt för ASVH

ASVH har ingenting alls. Hemsidan är ny, snabb och lättöverskådlig, men här finns inga uppgifter om hur du kommer i kontakt varken med beridare eller med unghästutbildare. Ingen länk till Tränarportalen.

VD Niclas Lindgren har ingenting emot att gärna lägga ut diplomerade beridare på ASVH:s sajt, men det finns annat som ligger före. Absolut tidigast till hösten kan ASVH ta tag i detta enligt hans bedömning.

Tränarklubben har A-, B- och C-tränare i hoppning och fälttävlan, men inte unghästutbildare och diplomerade beridare. Dock finns en länk till Tränarportalen.

Var ligger ansvaret för utbildning av unga hästar? Ingvar Fredricson, grundare av Hopphästklubben, har drivit frågan länge.

– Du kan vara en fantastiskt duktig uppfödare. Du har ett sto i världsklass och har använt en fantastiskt fin hingst. Men du har ändå svårt att sälja fölet till bra pris. Skulle den hoppa den 10-10 på treårstestet då går det att få bra betalts för det. Men det behövs bara att den unga hästen har en dålig dag och får 8-7 så är det kört, säger Fredric. Uppfödaren får då själv stå för vidare utbildningskostnader och under de senaste 30-40 åren har vi sumpat det där med att det behövs skickliga beridare för det. Ridsportförbundet och ASVH borde ha dåligt samvete för att de inte tillsammans började driva den här frågan redan för 25 år sedan.

Trodde det fungerade

– Ridsportförbundet har definitivt ett ansvar för tävlingar för unga hästar från 5 och i vissa fall 4 års ålder, säger Bo Helander. Yngre hästar är en fråga för ASVH när det gäller svenska halvblod.

– När det gäller utbildning av unga hästar är det min personliga uppfattning att SvRF inte har ett ansvar, men att det finns ett intresse. Vi har bland annat tillstyrkt den nya beridarutbildningen på Flyinge och vi är engagerade i Swede Horse, som jag var med och startade.

– Jag håller med om att det borde vara enkelt att hitta en diplomerad beridare på Ridsportförbundets hemsida. Jag försvarar inte alls att kontaktuppgifter inte finns där, självklart ska man kunna hitta det. Jag har nog bara utgått från att detta fungerar.

ASVH har inget direkt eller formellt ansvar för att utbilda hästar, säger Per Lundberg, ordförande.

I Göteborg bjöd han in till en bred diskussion kring utbildningen av beridare, unghästutbildare och unga hästar.

– Ridsportförbundet, ASVH, Flyinge och Strömsholm bör dokumentera en svensk modell som är integrerad på Flyinge och Strömsholm, menar Per Lundberg. Jag är beredd att ta på mig en koordinerande roll för att försöka driva frågan vidare.

Vad ska unghästarna kunna?

Han vill också att man enas om utbildningsmål – vad ska en 4-åring, 5- resp. 6-åring kunna?

–Det här är definitivt en fråga som vi kommer att ta upp på ASVH:s avelskonferens i Linköping i samband med årsmötet, säger Per Lundberg.

Sofia Bengtsberg går på Per Lundbergs linje.

– Jag vill öppna upp för en debatt och en diskussion angående utbildning av våra hästar. Och jag eftersöker ett samarbete, en gemensam linje som vi alla arbetar efter. Här måste Ridsportförbundet, ASVH vara med tillsammans med beridarna, tränarna och unghästutbildarna.

Sista ordet är förhoppningsvis inte sagt i denna viktiga fråga. Skärpning alla inblandade organisationer! Gör upp om hur de unga hästarna ska utbildas. Låt inte denna viktiga fråga för både sport och avel ligga kvar mellan stolarna! Och för de unga hästarnas bästa - gör det lätt att hitta en diplomerad beridare!

Kommentar

April 2011

• Förstasidan Läs mer...
  • mini_lottaLotta brinner för ponnyryttare

Möt Lotta Börje, tränare, hästuppfödare och förbundskapten för ponny.

Läs mer...
  • ryttareSex Folksam-ryttare 2011

De berättar bla om sina mål och om sina ny hästar. 

Läs mer...
  • mini_benbitarViktigt att få bort lösa benbitar

Annars skadas unghästen när den tränas.

Läs mer...
  • mini_agestaSe så fint det blev!

Nya stallet i Ågesta är väl värt ett besök.

Läs mer...
  • mini_beridareBeridarna – inte lätta att hitta

Dags att ta tag i frågan tycker diplomerade beridaren Sofia Bengtsberg.

Läs mer...
  • LittleSnapperDet ryktas...

...bla att Angelica Augustsson möter våren i Italien och att Linda Heed är Sveriges tuffaste, blivande mamma.

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...