Det ryktas...
Favorit i repris
Hopplandslaget möter våren i Italien. SOK gav hoppningen en extra miljon, och då kunde förbundskapten Sylve Söderstrand köra sin norska framgångmodell i repris.
Rikstränaren Hans Horn och landslagsveterinären Jonas Tornell är också med. Arezzo ger hästarna chansen att komma igång tidigt på stora utebanor inför årets utmaning - att kvala in till London-OS.
Svensk hoppsports nya storstjärna Angelica Augustsson har redan tagit ett par segrar.
Â
Linda Heed med 5 hästar i Arezzo
Linda Heed är nog Sveriges tuffaste blivande mamma. Trots att hon är i 6:e månaden tävlar hon vidare som vanligt. Tar med 5 hästar till Arezzo som blir sista tävlingen på internationell nivå.
Pappa Rickard tar pappaledigt när barnet fötts i mitten på juni så att Linda snabbt ska kunna komma igång igen. Två rutinerade elever och mormor Maja fixar de 12 hästarna under tiden. Lindas två doktorer har sagt ok så länge allt känns bra.
– Just nu har jag 6 hästar i svår klass. Har aldrig haft så många. När magen började växa ändrade jag lite i balansen, står mera i lätt sits och trampar ner lite mer i stigbygeln i landningen. Malin Baryard började rida efter 6 dagar, andra väntar i 8–10 veckor. Hur jag gör beror på hur jag mår efter förlossningen, säger Linda.
Â
Inga spår efter Christer Nydahl
Christer Nydahl, 53, är fortfarande spårlöst försvunnen. Försvinnandet förbryllar både polisen och familjen.
Trots en massiv utredning har polisen inga spår. Fallet togs upp i TV3:s Efterlyst den 16 mars, men inga nya tips kom in efter programmet. Polisen misstänker människorov, dvs. kidnappning, men Christers mamma Gun säger till Aftonbladet att hon inte tror att sonen lever.
Det är nog bara att vänta och se. Det är mycket snö i Laxå, han kommer väl fram när den försvinner. Det finns ingen annan förklaring.
Â

Kolgjini öppnar Stockholmsfilial
Lutfi Kolgjini har länge letat efter en lämplig anläggning i Stockholm. Första helgen i april flyttar sju hästar och en skötare till Julmyra Horse Center utanför Heby där Kolgjini hyr in sig. Tanken är att utöka till tre skötare och ett 20-tal hästar på Julmyra. Lutfi flyger upp varje onsdag för att träna hästarna och tävla på Solvalla. Stall Kolgjini har 170 hästar i träning på fem olika anläggningar i Skåne.
– Jag är en extrem perfektionist när det gäller mina hästar. Jag vill ha rymliga hagar och bra träningsbanor. Allt det här finns på Julmyra Horse Center, och då tar jag hellre olägenheten att köra lite längre till Solvalla, säger Kolgjini.
Â
Kristian v K – från ridskola till toppnivå
Onsdagskvällarna är heliga för Kristian von Krusenstierna. Då håller han ridlektioner på ridskolan hemma i Ågesta. Något som inte många landslagsryttare ägnar sig åt.
– Ett bra sätt att hålla kontakt med verksamheten. Jag köper ju in hästarna och då ser jag ju hur de funkar i praktiken, säger Kristian som är ny ordförande i Dressyrtränarklubben. Kristians väg till toppen startade på ridskolerusset Markis. Här kan du läs mer...
Â
ATG-klinikerna säljs ut – personalen tar över?
För 30 år sedan startade den första ATG-kliniken. Målet var att bygga upp en god hästsjukvård över hela landet och att utbilda hästveterinärer. ATG Hästklinikerna AB har nu beslutat att sälja ut de 22 klinikerna, och i första hand ska personalen få möjlighet att ta över.
Försäljningen börjar redan i vår. ATG Hästklinikerna under flera år haft lönsamhetsproblem, skriver ATL. I höstas avsatte ägarna, Hästnäringens Nationella Stiftelse, den gamla styrelsen och tillsatt en ny med uppgift att skapa lönsamhet i klinikerna. Men nu säljs klinikerna ut.
– Det här är ett ganska väntat steg, säger Maria Lendau, VD för ATG Hästklinikerna AB. För 30 år sedan var bilden en annan, idag finns hästveterinärer och kliniker på de flesta platser. Vi tror att det är en fördel om klinikerna drivs på lokal nivå.
Â
Ny häst 1
KG Svensson är en riktig hästkarl, en av de allra främsta, och framgångsrik i alla grenar, inte bara hoppning. Nu har KG har köpt ny häst. 7-årige Samandro Hit e Garibaldi, en gångartshäst från Holland.
- Jag ska rida lite, tömköra, se om det går att lära den trampa. Den är väldigt snäll, säger KG själv ödmjukt.
Sedan han sålt familjens egen uppfödning Lissabon e Cardento, som går svår hoppning, äger han nu två dressyrhästar. Samandro Hit och Verona e Raw Diamant som står i Stockholm hos Hanna Bratt.
Ny häst 2
Jana Wannius har också ny häst. 6-årige Bronco e Quite Easy - Baloubet du Rouet - Qick Star. Riktigt fin hoppstam. Finns just nu hos Jana Odervall och tävlas av Juri Sokolovski.
- Tuff häst som påminner om sin morfar och som kan hoppa riktigt stort, säger Jana O. Jana W ska själv rida och träna till husbehov, men inte tävla själv meddelar han från Falsterbo, där han just nu förbereder årets Show.
Â
Biljetter till London-OS
Biljetterna till London-OS är släppta. Prisexempel: den som vill se hoppningen på plats får punga ut med mellan 32 till 242 brittiska pund per biljett och föreställning. Beställ och läs mer på www.cosport.com. Ridsporten pågår 28 juli till och med 9 aug 2012 i Greenwich Park, en brittisk idyll som ligger sydost om London och är väl värt ett besök i sig alldeles oavsett OS. Läs allt om London-OS på www.london2012.com
Â
Välplanerat aprilskämt
Gick du på årets aprilskämt på Hästmagazinet.com!? Att Jana Wannius vann GP-dressyr i Wellington. Bilden togs redan i januari, i Wellington och det var fotografen Göran K Josefssons idé. Alla inblandade knep käft, inte ett ord kom ut före 1 april. Tinne Vilhelmson ställde en häst till förfogande, Jana lånade ihop dressyrutrustning, Bo Jenå och Antonia Ax:son Johnson gillar lite skoj och var med på "prisutdelning". Varken bildmontage med modern teknik elller någon look alike.
Â

Lotta brinner för ponnyryttare
Sex Folksam-ryttare 2011
Viktigt att få bort lösa benbitar
Se så fint det blev!
Beridarna – inte lätta att hitta
Det ryktas...