Årets montédrottning nära 2 miljoner i prispengar
![]() |
|
|
Åsa Svensson, stax efter att hon vann på Solvalla den 16 december 2011. Foto: Tessie Sjöstedt.  |
Årets bästa montétjej heter Åsa Svensson, 36, från Mariannelund. Åsa leder montéligan stort med över 30 segrar i montélopp, minst 40 segrar totalt och 1,7 miljoner i intjänade prispengar.
– Tyvärr får jag inte behålla pengarna själv, de går till hästägaren. Jag får nöja mig med 10 procent, berättar Åsa.
Åsa började rida på ponny och tävlade lite klubbtävlingar, mest hoppning. Hon var fodervärd på en ponny, men idag är det travhästar som gäller.
Det syns på Åsas eleganta följsamma stil. Åsa står över hästen som en jockey på galoppen, och stör hästen minimalt. Nyligen vann hon på Solvalla.
– Jag har några egna travhästar som går både monté och sulkylopp. Men de stora segrarna har jag tagit på andras hästar, bland annat Hot Tub. Eftersom mina föräldrar håller på med trav så var det ett naturligt steg..
Arbetar på halvtid
Åsa arbetar halvtid, men trots alla framgångar har hon inga planer på att bli professionell och satsa på hästarna på heltid. Vad är roligast? Sulkylopp eller monté?
– Eftersom jag vinner mest i monté så är det roligast!
I fjol var första gången Åsa kom över miljonstrecket, men i år är det rekord. Efter att ha varit tvåa några gånger blir Åsa för första gången årets segerrikaste montéryttare i Sverige. Det är visserligen några lopp kvar före nyår, men segern är redan klar, ingen kan hota. Årets montédrottning utklassar konkurrenterna med nära 15 segrar tillgodo på tvåan.