När du ska bygga ny ridbana:

Blanda din egen fibersand, men en väldränerad sandbana kan vara väl så bra. Foto: Roland Thunholm.
Så här kommer du billigare undan
| x |
 |
|
Fakta Så mycket kostar det! Här nedan har vi räknat utifrån en bana som har måtten 20 x 60 m: Bottenlagret: Toppskiktet: Extra svikt: En traditionell sandbana inklusive underarbetet klarar du på 230 000 kronor, eftersom ett 7 cm tjockt lager sand kostar cirka 30 000 kronor. Läs mer:  |
Det går att komma billigare utan. Genom att välja en sandbana, det har t ex Rolf Göran Bengtsson. Eller genom att köpa helsvenskt från en uppstickare i branschen och slippa dyra transportkostnader.
– Jag ville ha en ny bana, men tyckte det var för dyrt. När jag insåg att samma fibermaterial som holländare och tyskar använder i sina banor även finns i Sverige, så tänkte jag till, berättar Marcus Westergren.
I vissa fall tas svensk fiberduk från Sverige ner till Europa. Där rivs den sönder, blandas med sand, och reser sedan tillbaka till Sverige. Det blir dyra transporter, menar Marcus.
Marcus pappa Hans Westergren har tidigare byggt industrimaskiner. Tillsammans tog de fram en maskin som rev fiberduken i lämpliga småbitar. Och la ut sin sandbana.
– Sedan körde vi med harven över banan och då blandar sig textilen naturligt med sanden.
Det här går att göra förutsatt att banan från början är i bra skick. Det får inte vara för grovkornig sand, Marcus använder sand med 0-4 mm stora sandkorn. Är sanden grövre, får du ett sämre underlag.
"De flesta har inte råd"
Och bottenlagret med dränering måste också vara tillräckligt bra. Du måste också ha tillgång till vatten, så att du kan vattna rejält. Du måste kunna välta banan för att få ett fast men ändå sviktande underlag. Svikten kommer främst från kombinationen av en bra sand, vatten, bra maskiner och fiberbitar.
Sand och geotextil kostar tillsammans för en 20 x 60-ridbana omkring 78 000 kronor plus moms. Frakt tillkommer.
– Jag tycker inte att man ska tvingas lägger flera hundra tusen kronor på en bana. De flesta har inte råd. Den här banan fungerar bra att rida på, men vill du ha ett underlag som ser ut som i Globen och Skandinavium, ja då måste du ha de där specialmaskinerna, säger Marcus. Och då kostar det!
Ingen vet hur det påverkar hästen
Vanliga normala sandbanor – finns dom fortfarande?
– Javisst, säger Andreas Lindberg på Jehander i Rimbo ett par mil norr om Stockholm. En välskött sandbana kan vara väl så bra att rida på. Det gör till exempel Rolf-Göran Bengtsson i Tyskland.
– Jag tycker det funkar bra, säger han. Sanden är ett mera naturligt underlag för hästen. Fibersanden tar stopp direkt, frågan är hur det påverkar lederna i längden. Det vet vi inte idag.
Andreas Lindberg levererar sand till ridbanor. Men vill kunden ha fiberbana så tar de själva kontakt med en sådan leverantör.
– Då levererar vi sand, makadam och gör underarbetet, medan fiberblandningen kommer från företaget, förklarar Andreas.
Viktigt att sköta banan
Antalet banor med fibersand har definitivt ökat menar han. I princip alla väljer fiber för ridhus, medan 60–70 procent också tar fiber på utebanan.
– Många gånger är det plånboken som avgör valet, säger Andreas Lindberg. För prisskillnaderna är stora.
Hur din bana är att rida på handlar mycket om skötseln. Banan måste regelbundet harvas eller sladdas. Den måste vattnas. Och mockas, gödseln förstör underlaget.