![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
||||||||
|
Annethe Ovesson och ryttaren Helena Lundbäck äger nu flera framgångsrika hästar tillsammans. (Foto: Roland Thunholm, bildspel från Stuteri Salmonbay) |
||||||||
Prestationsavel i Norrland – visst går det!
Fakta
Annethes ger fem bra tips
Var lite om dig och kring dig som uppfödare. Betäckningen kan kosta 50 000 kronor och om stoet inte blir dräktigt så är det också en stor kostnad för dig som uppfödare, menar Annethe. Välj en hingsthållare som ger dig det du vill ha och som får stoet dräktigt. Var noga med spermakvaliteten.
– Själv har jag undvikit de mest populära hingstarna, det vill säga de som har flest ston och de allra dyraste, säger Annethe.
Liera dig gärna med en landslagsryttare. Sälj hellre lite billigare till en duktig och ambitiös ryttare under förutsättning att hästen matchas mot unghästchampionaten.
Viktigt att ha en bra dialog med ”din” ryttare. Då kan ni prata och diskutera om det blir problem.
Klart att du som uppfödare ska ha betalt för dina hästar. Men var realist. Se långsiktigt på var du placerar dina hästar, en duktig ryttare kommer att göra något bra av din häst.
Att föda upp EN bra häst kan alla göra. Men att föda upp två bra hästar är jättesvårt. Omvärdera det du gör, utveckla dig själv, tänk framåt och var ödmjuk.
Du kan läsa mer om Stuteri Salmonbay på deras hemsida:
www.salmonbay.se
Så tar Stuteri Salmonbay fram Morgondagens häst
"Det är ingen konst att föda upp en bra häst – styrkan sitter i att hitta bra hästköpare".
Så skriver Annethe Ovesson på sin hemsida. Tack vare Casa de la Marta Bay fick hon åka den långa vägen till Stockholm och Ryttargalan.
Hennes sto var ju nominerat till Morgondagens häst i hoppning. Ett levande bevis för att det visst går att föda upp prestationshästar i Norrland trots att vintern håller sitt grepp från november till mars, och temperaturen kan ligga på minus 35.
Passera Östersund och Åre och fortsätt tills vägen slutar. Där ligger Laxviken vid Hotagasjön 4 mil från norska gränsen. Hästarna på stuteri Salmonbay har stall med sjöutsikt. Och tillbringar sina dagar i en natur som är så bedövande vacker att den tar andan ur en.
Annethe Ovesson är malmötjejen som gått sina egna vägar. Först pluggade hon till civilekonom med inriktning skog och skogsbruk. Under studietiden träffade hon sin man och paret flyttade till Laxviken, 125 mil norr om Malmö. Där driver hon och maken skogsbruk på 1 200 ha skog.
Tidigt hästintresse
När Annethe inte är i stallet eller på hästryggen sitter hon i en jättelik röd skogsmaskin. Idag är Annethe på väg att bli kändis tack vare sina hästar.
Hästintresset vaknade tidigt. Redan som 6-åring började hon rida på MCR:s ridskola på Jägersro. Som 14–15-åring hade hon förmånen att få komma till Hans Adielsson som på den tiden tränade galoppörer.
– Hans la grunden, foder, utbildning, allt! Han är en suverän hästmänniska och han låg på topp som tränare redan då, berättar Annethe.
Villkoret för att flytta till Laxviken var att hon åtminstone fick ha hästar.
– Det blev tre stycken till att börja med, en unghäst, ett sto och ett dräktigt sto. Tävla var det inte tal om, vi hade ju stor gård som skulle skötas. Men jag skulle ta några föl fick jag för mig.
Sedan har det bara ramlat på. Minst 50 föl har fötts på stuteriet Salmonbay, dvs Laxviken i brittisk tappning.
Optimal miljö för hästar
Halva dagarna är Annethe i stallet med hästarna som hon rider in själv, halva dagarna kör hon skogsmaskin.
– Skogen och skogsbruket är en trygg inkomstkälla, säger Annethe. Jag hade aldrig kunnat satsa på kvalitetsavel om jag inte haft skogen i ryggen. Jag har nio ston, och eftersom jag inte säljer förrän avkommorna är fyra–fem år, så blir det ganska många hästar i stallet.
Laxviken erbjuder den optimala miljön för hästar att växa upp på. Stora kuperade hagar, bra luft, oändligt många ridvägar och riktiga årstider.
– Hästarna rör sig väldigt mycket upp och ner, vinter som sommar. Jag har aldrig feta hästar hur mycket gräs och foder de än stoppar i sig men så ser de också ut som atleter. Helena säger att alla mina hästar har bra egen balans och det kan komma från uppväxten i stora kuperade hagar.
Annette är väldigt noga med allt som har med hästarna att göra. Hästarna ska ha förstklassigt foder, de ska skos och maskas av, och utrustningen ska vara tiptop vare sig det gäller grimmor, täcken eller sadlar.
Ville ha kvar del i hästen
– Allt är lite dyrare här uppe, veterinären kostar 2 500 kronor innan han har kört in på gårdsplanen, och det är transporttillägg på fodret.
"Det är ingen konst att föda upp en bra häst, styrkan sitter i att hitta bra hästköpare”. Den devisen kan du läsa på Salmonbays hemsida.
Och Annethe lever som hon lär. Sedan flera år samarbetar hon med Helena Lundbäck. Det började för fyra–fem år sedan under Madickaffären. Casi Honey Bay blev bästa hoppsto på 3-årstestet med betyg 9–9 på hoppningen.
– Helena ville köpa hela hästen, men jag ville behålla en del själv. Hon var väl inte så sugen på att dela hästar just då. Jag är bra på avtal, ändå det tog minst tre–fyra månader innan vi var överens om ett kontrakt som fortfarande funkar jättebra, berättar Annethe.
Idag har Helena och hennes sambo Roberto gått in i ytterligare tre Salmonbay-hästar och Annethe har fortfarande kvar en del i varje häst. Roberto har hjälp till att sälja en av Annethes avkommor utomlands. Och Annethe åker regelbundet de många milen ner till Norrköping. Då rider Helena unghästarna och ger råd om hur de ska utbildas framöver mot att Annethe lagar middag. Och så tränar Annethe dressyr för Helenas mamma Solveig.
Friska och sunda hästar
– I början jämförde jag mig med andra uppfödare. Läste annonser med bilder på alla stora välutvecklade föl och unghästar. Så såg inte mina hästar ut, de är ganska små, och inte förrän vid 4–5 har de vuxit färdigt. Men då är de inte små längre!
Kanske är det den lugna utvecklingstakten som är hemligheten, Annethes hästar är friska och sunda. Av 50 föl som fötts på stuteri Salmonbay är det bara en enda som har utvecklat lösa benbitar, en häst som såldes redan som föl.
– Och då har många av mina hästar har exportröntgats, säger Annethe.
OS-året 2012 står för dörren. De svenska förhoppningarna inför London är stora. Annethe ser också med stor spänning fram mot tävlingssäsongen. Både Casa de la Marta Bay som rids av Marcus Westergren och Helena Lundbäcks Casi Honey Bay ska på allvar börjat tävla internationellt. Båda har framgångar upp till i 1,50-klasser. Gissa om Annethe kommer att följa sina hästar från ringside.