10_1_2-zirocco.jpg
När Zirocco föddes såg Jessica Johansson att den i övrigt så fina hingstungen var väldigt skev i sina ben. Hon ringde veterinären direkt. Och tur var det. (Foto: Tessie Sjöstedt) 

Snabb insats räddade Zirocco till ett normalt liv 

zirocco-p1012.jpg
Idag syns ingenting av hur x-bent Zirocco har varit. Och ärret efter operationen syns inte heller.

Zirocco_old.jpg
Första gången vi skrev om Zirocco var i Hästfolk nummer 5 år 2004.

6-årige Zirocco gick felfritt i årets första tävlingsstart med sin nya ryttare Malin Isaksson i sadeln. Målet är inställt på Folksam Scandinavian Open i Falsterbo. 

Men om inte hans ägare och uppfödare Jessica Johansson hade ringt veterinären direkt första dagen i Ziroccos liv, ja då hade 6-åringen knappast sett så fin och lovande ut som han gör idag.

För som nyfött föl var det frågan om Zirocco skulle överleva. Han föddes på natten. På morgonen såg Jessica direkt att den fina hingstungen var enormt skev i sitt ena framben. Närmare bestämt 17 grader. Det är mycket!

Jessica ringde veterinär Henrik Magnusson på ATG-kliniken vid Färjestads travbana.

– Det var väldigt bra att Jessica hörde av sig med det samma, sa Henrik Magnusson. Den här fölungen var ett undantagsfall, han hade aldrig rätat upp sig av sig själv.

Många hästägare tänker att det rätar väl till sig av sig själv. Och släpper ut fölungen på bete. Men en skev fölunge måste rättas till före tre månaders ålder, sedan kan det vara för sent.

Zirocco led av något som kallas asymmetrisk tillväxt. Det kan rätas till med täta raspningar och plastskor om skevheten inte är för stor. Men på Jessicas fölunge var avvikelsen hela 17 grader!

Fick skena och operation

Zirocco fick åka in flera gånger till ATG-kliniken. Först fick han en så kallad Ortos-x-skena utprovad. Under några timmar varje dag utsattes hans skeva framben för press. I det här fallet var fölungen x-bent, så skenan sattes på insidan för att pressa benet utåt. Efter ett par veckors behandling rätade benet ut sig flera grader. Zirocco svarade bra på behandlingen.

Men det räckte inte. När Zirocco var drygt en månad gammal gjordes en operation, en så kallad benhinnelyftning under narkos. Mamman var hela tiden med och stod i en box och väntade medan Zirocco låg på operationsbordet.

En månad senare konstaterades att benet rätat upp sig 10 grader, alltså mer än hälften.

Idag ser Ziroccos ben helt normala ut. Det syns ingenting av hur x-bent han har varit, och ärret efter operationen syns inte heller.

– Under behandlingen, både när han gick med skena och efter operationen, fick Zirocco inte vara ute så långa stunder. Men efter det har han levt som en vanlig fölunge och unghäst. Eftersom vi har pysslat så mycket med honom, har han blivit väldigt lätthanterlig på kuppen.

Stöddig, men väldigt trevlig

– Zirocco reds in som treåring och har alltid varit jättesnäll. Som fyraåring kastrerades han, för han var rätt tuff och har alltid velat visa upp sig för andra hästar. Men alltid varit väldigt trevlig, också ridmässigt, berättar Jessica.

Zirocco har mest talang för hoppning, tror hon. Men han gillar inte småhinder, då busar han och byter galopp. Han har gått -90 cm, 1 meter och 1,10-klasser och varit felfri i stort sett i varje start.

– Nu ska Malin Isaksson tävla honom och vi ska försöka kvala till Folksam Scandinavian Open för 6-åringar. Vi får se om han hinner blir klar i tid, Falsterbo är ändå Falsterbo.

Zirocco bor i ett litet stall norr om Stockholm med bland annat sin mamma Miss Zirossa och ett avelssto till, Rosalie. Han går ute i hagen hela dagarna och har två kompisar som han gärna leker med, framför allt 1års hingsten Golden Edition, ”Eddie”.

"Han rids mycket ute i skogen"

– Eftersom jag inte har tillgång till eget ridhus så rids han mycket ute i skogen. Det kanske gör att han håller bättre än en häst som går i ridhus varje dag, tror Jessica. Det är ute som gäller utom två dagar i veckan, då är det dressyr- eller hoppträning.

- Idag är Zirocco 1,67, större än sin mamma, och en modern sporthäst till typen. Det är klart att det är en speciell kontakt mellan oss, jag har ju fött upp honom själv och ridit in honom själv, säger Jessica. Han säljs inte till vem som helst, i så fall ska det vara till rätt köpare.

Som hästägare kan du definitivt göra skillnad.

– Att det lyckades så bra med Zirocco är till stor del hästägarens förtjänst, säger veterinär Henrik Magnusson. För hästägaren sköter hästen varje dag före och efter operationen. Och så ringde Jessica direkt. Det är viktigt att komma i tid, och att konstatera varför hästen skev. Det kan finnas andra orsaker och då ska hästen ha en helt annan behandling.

"Försäkringen tog det mesta"

Ziroccos mamma hade en Vänta fölförsäkring, därför kunde Zirocco åka till veterinären innan hans egen försäkring hade börjat gälla.

– Det kostade nog runt 12 000 kronor, men försäkringen tog det mesta. Resultatet har blivit väldigt bra. En snabb blick på Zirocco som föl, du såg direkt att något var fel. Idag ser han helt normal ut, som vilken häst som helst.

– En sak är väldigt skönt. Jag behöver aldrig ställa mig frågan varför jag inte satsade från början. Jag gjorde vad som fanns att göra för att ge Zirocco en bra start i livet.

Kommentar

Mars 2010

• Förstasidan

Läs mer...
  • mini_fix.jpg

Wellington söker VM 2010

– Om jag hade kommit hit när jag var ung, då hade jag aldrig åkt tillbaka till Sverige, säger Jana Wannius.

Läs mer...
  • mini_Zirocco.jpg

Snabb insats räddade Zirocco

6-årige Zirocco gick felfritt i årets första tävlingsstart. Men det hade kunnat vara anorlunda.

Läs mer...
  • mini_ryttare.jpg

Vi tar pulsen på sju Folksam-ryttare

Här svarar de på fem frågor om sin hästar och om målsättningen inför tävlingsåret 2010.

Läs mer...
  • Tillägg buköppning – ny tilläggsförsäkring

Folksam lanserar en tilläggsförsäkring som täcker kostnaden för eventuell buköppning. 

Läs mer...
  • mini_folen.jpg

Så gick det för fölen som vi döpte

Fem föl har Hästfolks läsare döpt genom åren! Men vad har hänt med fölen? Vi har pratat med hästägarna.

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...