Tillägg buköppning – ny tilläggsförsäkring
![]() En vattenkopp som inte gav tillräckligt med vatten kan vara orsaken till att Johanna Unghanses häst Passad fick en allvarlig kolik i Falsterbo. (Foto: Tessie Sjöstedt)
{sidebar id=66} |
|
Operation eller inte? Ida Rosendal och Johanna Unghanse har båda nyligen varit med om att ta detta svåra beslut om sin häst.
Nu lanserar Folksam en tilläggsförsäkring som täcker kostnaden för eventuell buköppning.
Även med veterinärvårdsförsäkring kan buköppning blir en dyr historia, runt 50 000 kronor är inte ovanligt.
Nu inför Folksam Tillägg Buköppning, en ny tilläggsförsäkring som ersätter kostnader vid buköppning.
– Våra kunder har frågat efter en sådan försäkring som ett extra skydd om det värsta skulle inträffa, säger Ann Andersson, Marknadsansvarig Häst, Folksam. Den nya försäkringen presenterades på EuroHorse-mässan under Göteborg Horse Show.
Ida Rosendals fina sto Alema efter Don Schufro fick kolik två veckor före jul. När Ida ringde sin hemmaveterinär och berättade hur läget var, fick hon rådet att genast åka in till Regiondjursjukhuset i Helsingborg.
– Jag fick jättebra kontakt med djursjukhusets veterinärer, berättar Ida. De ringde och berättade hur Almea mådde. Jag kände mig hela tiden delaktig.
Blev hastigt sämre
På tisdagen blev Almea bättre, och Ida åkte dit och hälsade på henne. Men på natten blev stoet sämre igen.
– Då ringde veterinären och frågade om jag ville operera eller inte. De förklarade hur operationen gick till, och hur stor chansen var att hon skulle klara sig. 60 - 80 procent klarar operationen och 40 procent blir helt återställda, berättar Ida.
– Jag fick lite betänketid, men mitt i natten ringde telefonen igen. Almea måste öppnas.
– Det kändes som om jag var tvungen att säga ja. Almea var dåligt, de hade bara haft ett enda fall som var värre. Almea är en stark individ, hon var bara 8 år då, och går medelsvår dressyr. Jag kände på mig att hon skulle klara det bra, säger Ida.
Direkt efter operationen, som tog ett par timmar, fick Ida besked om att allt hade gått bra. Och en vecka senare fick Almea komma hem till Kristianstad igen.
Allt gick bra - utom stygnen
– Först hade hon sex veckors boxvila, sedan fick jag börja longera henne utan ryttare. Och nu har jag börjat rida henne igen, berättar Ida. Allt har gått bra utom att plocka bort stygnen. Det gick bara inte, så jag fick åka in med henne igen.
Johanna Unghanse har en speciell situation, hon understryker att hon faktiskt är privilegierad.
– Genom mitt jobb som VD på Hippson känner jag ju alla människor. Jag hade många jag kunde ringa till och be om råd, säger Johanna.
Kurre, eller som han egentligen heter Passad, 11 år, fick kolik i Falsterbo efter att ha gått första rundan i den nya tävlingen The Tour of Amateurs.
– Han kändes konstig redan inne på banan. Han hoppade hela banan felfritt, men jag kände att något var väldigt fel. Kurre var inte som vanligt. Fem meter utanför banan började han skrapa med hovarna och ville lägga sig ner. Kolik konstaterade tävlingsveterinären.
Fick för lite vatten
Passad fick kramplösande, och Johanna ledde honom. Men han blev bara sämre.
– Vi var tvungna att åka in till Regiondjursjukhuset i Helsingborg. Kurre stod hyfsat bra i trailern, annars kan en kolikhäst vara svår att köra. Den rör sig mera, en del kan vilja lägga sig ner. Men även om hästen lägger sig, bara åk, åk, åk! Det rådet fick jag. När du kommer fram finns det folk som kan hjälpa till, men vad gör du ensam vid motorvägen med en sjuk häst?
Johanna trodde att Kurre, eller Passad som han egentligen heter, hade fått sandkolik, att han stått och grävt inne i boxen i Falsterbo och fått i sig sand. Men det trodde inte veterinären. Och när de tillsammans gick igenom vad som hade hänt Passad veckan innan han åkte till Falsterbo, så kan koliken ha berott på att Passad troligtvis fått i sig för lite vatten.
– Vattenkopparna stängdes av när stallet högtryckstvättades. När de sattes på igen gick vattnet trögare än vanligt. Passad drack, men han fick inte i sig tillräckligt med vatten. Numera har han alltid en vattenhink i boxen, även om det finns vattenkopp, berättar Johanna.
Tvingades att chansa
Veterinären på djursjukhuset konstaterade en kraftfull kolik. Och ville ha mitt ställningstagande om de skulle bli tvungna att buköppna honom. Tårarna bara rann, men jag frågade ändå veterinären vad det skulle kosta och när jag måste ge besked.
Sedan ringde jag runt till olika personer som jag litar på och frågade om råd. Det blev många samtal den kvällen.
Passad är en 11-årig valack som går 1,40-hoppning. Johanna har haft honom sedan han var fem, han är den perfekta amatörhästen och hon hoppas att hennes dotter ska kunna tävla honom om några år.
– Jag kom fram till att försäkringen skulle täcka ungefär halva kostnaden, det vill säga runt 50 000 kronor. Många avrådde från operation, de påpekade att utgången är oviss, många hästar dör, många blir aldrig så friska igen så att de kan tävla. Det är en stor operation, plågsamt för hästen. Jag hade själv nyligen opererat bort blindtarmen och visste hur lång tid det tog för mig.
– När de ringde tillbaka förklarade jag för djursjukhuset att jag inte ville buköppna min häst. Det kändes otroligt hemskt, som att skicka hästen in i döden. Samtidigt sa jag att jag ville att de skulle ge honom så mycket smärtstillande och kramplösande som möjligt.
Bra med tilläggsförsäkring
Under över alla under, det vände! På söndag morgon var Passad frisk och tuggade på sitt hö i boxen. På onsdagen fick han åka hem till Stockholm igen och sedan blev det en månads bete på gräs.
På EuroHorse-mässan i Göteborg presenterade Folksam den nya försäkringen Tillägg Buköppning. I montern visades hur en buköppning går till, både på mjukishästar och på video.
Det nya tillägget kan tecknas till alla Folksams ordinarie veterinärvårdsförsäkringar. Försäkringen ersätter kostnader för behandling och vård som utförs av veterinär i samband med buköppning. Den nya försäkringen träder in när den ordinarie veterinärvårdsförsäkringen ”har slagit i taket” och pengarna är förbrukade.
– Tillägg Buköppning kostar 300 kronor om året, säger Ann Andersson. Det är mindre än en krona om dagen.