Så gick det för fölen som vi döpte

Fem föl har Hästfolks läsare döpt genom åren! Men vad har hänt med fölen? Hästfolk har pratat med alla hästägarna.

Cor d’Elize Q var det första fölet som döptes av läsarna 2004

Cor_dElize.jpg
Cor d’Elize Q finns inte mer, men hennes dotter "Molly" Cor de la Paloma för blodslinjerna vidare. (Foto: Sofia Hilton) 

Stofölet föddes hemma hos Hans-Gunnar Hansson på Askö Stuteri den 30 mars 2004. Mamman Eliza Spree var fullblod och hade gått löp på Täby. Pappa var Cortez. Över 700 namnförslag kom in. Cor d’Elize köptes av Jennie Öberg och flyttade till Boden.

För tvår år sedan köpte Sofia Hilton som bor i Stockholm Cor d’Elize Q som då var dräktig med Jennie Öbergs egen hingst. Pablo Picasso som är efter den danske hingsten Cornetto fick dubbeldiplom vid sitt 3-årstest 2008 på Strömsholm och direktkvalade därmed till bruksprovet. Men det blev inget bruksprov, för innan dess kastrerades tyvärr den lovande hingsten. 2008 föddes stofölet Cor de la Paloma, kallad Molly.

– Pablo Picasso är en dansk hingst efter Cornetto som inte är godkänd. Det betyder att Molly är linjeavlad på Cor de la Bruyere, berättar Sofia.

– Cor d’Elize Q, som vi kallde Elsa, var en mycket lovande häst. Men en dag för ett år stapplade hon in från hagen på tre ben, berättar Sofi.

Röntgenbilderna visade en jättestor cysta i hoven som redan hade påverkat strålbenet så mycket att veterinärerna inte ens rekommenderade att ha kvar henne som avelssto. Det fanns ingenting att göra, på sin 5-årsdag fick Elsa gå till de sälla jaktmarkerna. Men hennes fina blodslinjer har gått vidare till dottern.

– Jag trodde jättemycket på Elsa och saknar henne fortfarande varje dag, berättar Sofia. Jag hoppas att Molly ska bli en bra hopphäst. Hon visar väldigt bra temperament för hoppning, just nu hoppar hon gärna över alla staket både i hagen och i paddocken.

Spirit, som döptes 2005, är fem år idag

spritz2.jpg
5-årige valacken Spirit är idag en lovande hopphäst. (Foto: Mimmi Hansson)  

Han bor hos Mimmi Hansson i Vellinge som också har kvar mamman Love Me e Lavrico – Robin Z – Utrillo. Love Me betäcktes med tyske hingsten Last Liberty vilket betyder att Spirit har bästa tänkbara hoppblod.

– Spirit är idag 1,67 och verkar mycket lovande. Han hoppar problemfritt och med stor spänst. Han är snäll och lättriden, men pigg och har en räv bakom varje öra, berättar Mimmi. Det händer att han bara bockar iväg.

Av personliga skäl kunde Mimmi inte jobba Spirit som 4-åring. Därför är siktet inställt på Breeders Trophy i höst och Folksam Scandinavian Open som 6-åring.

– Han har för lite rutin för att bli klar till Falsterbo redan i sommar, säger Mimmi.

Mimmi har fem hästar i stallet och alla är till salu.

– Får jag rätt pris från rätt köpare så säljer jag. Annars jobbar jag vidare med Spirit och tävlar honom själv.

Care of Love e VDL Cardento –Cortez döptes 2006

Care_of_love.jpgCor Care of Love med Sissela Smith i sadeln. (Foto: Per Bentele)

Care of Love är uppfödd av Per Bentele, hästombud i Folksam. Stoet kommer inte att säljas.

– Hon är tredje generationen efter vårt fina sto Olala, berättar Per Bentele.

15-åriga Sissela Smith i Heby borde vara riktigt lycklig. Hon har nämligen fått tre av Per Benteles hästar att rida och tävla. April Love 2 K, Care of Love’s mamma, som går 1,30-hoppning, Bahia Cabana, helsyster till April, som går 1,40. Dessutom ska Sissela rida in och träna Care of Love.

– Sisselas mamma Marlene Smith är tränare i Heby. Men där får eleverna regelbundet rida för skickliga tränare, berättas Per.

– Våra ungdomar tränar för mig varje vecka. Men regelbundet kommer Svante Johansson och Pether Markne hit. Och i samband med Stockholm International Horse Show i Globen förra året kom Rolf-Göran Bengtsson hit till Heby. Allihop följer samma röda tråd, berättar Marlene.

Care of Love har en ovanlig färg, hon är nästan svart med skimmelfärgat huvud. Och hon är ovanligt klok och lättlärt.

– Trygg, lugn och tuff. Det var bara att sitta upp och rida in henne. Jättebra psyke och jättebra balans. Sissela har verkligen tur som får låna en sådan häst, säger Marlene.

De två ponnyfölen Bo-Ninja och Bo-Angelo som döptes 2007

Ninja_blue.jpg
Som föl var de lika som bär, nu är isabellerna lite mera olika varandra. Bo-Ninja Har bläs och vita strumpor. (Foto: Per Bentele)

Bo-Angelo-LA.jpg
Bo-Angelo är ljusar än sin bror. Per Bentele söker duktig tävlingsryttare som vill rida de båda lovande D-ponnyerna. (Foto: Per Bentele)  

De såg på pricken ut som tvillingar och hade en ovanlig färg, båda är isabeller. De har samma pappa, ridponnyhingsten Jarno och mammorna var systrar, båda efter ridponnyhingsten Verona’s Bo-Gi.

Ponnyfölen fick mycket fina men aningen krångliga namn. Wogelenzang’s Bo-Ninja och Empires Bo-Angelo.

– Nu har de hunnit bli 3 år och båda är fortfarande hingstar, berättar Per Bentele. Planen är att de ska ridas in och sedan matchas mot 4-årschampionatet.

Idag är ”tvillingfölen” inte så lika varandra längre. Bo-Ninja är mörkast och har stor vit bläs. Hans mamma har blivit Best in show två år i rad på ASRP:s Riksutställning.

– Vi söker duktiga tävlingsryttare som är intresserade av att rida eller köpa en lovande D-ponny. De är snygga, rör sig bra, har talang både i dressyr och i hoppning. Vi kan tänka oss att sälja eller låna ut till rätt ryttare, säger Per Bentele.

Kommentar

Mars 2010

• Förstasidan

Läs mer...
  • mini_fix.jpg

Wellington söker VM 2010

– Om jag hade kommit hit när jag var ung, då hade jag aldrig åkt tillbaka till Sverige, säger Jana Wannius.

Läs mer...
  • mini_Zirocco.jpg

Snabb insats räddade Zirocco

6-årige Zirocco gick felfritt i årets första tävlingsstart. Men det hade kunnat vara anorlunda.

Läs mer...
  • mini_ryttare.jpg

Vi tar pulsen på sju Folksam-ryttare

Här svarar de på fem frågor om sin hästar och om målsättningen inför tävlingsåret 2010.

Läs mer...
  • Tillägg buköppning – ny tilläggsförsäkring

Folksam lanserar en tilläggsförsäkring som täcker kostnaden för eventuell buköppning. 

Läs mer...
  • mini_folen.jpg

Så gick det för fölen som vi döpte

Fem föl har Hästfolks läsare döpt genom åren! Men vad har hänt med fölen? Vi har pratat med hästägarna.

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...