När Jenny Pettersson inte uppträder som sång- och dansartisten Velvet hittar man henne i stallet. Numera rider hon sin egen häst San Queen. (Foto: Tessie Sjöstedt)
Först vann hon i Globen – Nu har Velvet egen häst
|
|
|
|
Här är ett Youtube-klipp som visar hur det såg ut på Globen.
Här ser du Velvet sjunga i melodifestivalen 2009.
|
Velvet, alias Jenny Pettersson, kom som en blond ”dark horse” till Globen, fullkomligt otippad av alla. Segern på trygga skäcken Bingo har förändrat hennes liv.
Stjärnornas hoppning i Globen lockar kändisar till ridsporten. Thérèse Andersson, sångerska och skådespelare, Petra Nielsen och Caroline af Ugglas har redan köpt egna hästar, Nina Persson i bandet A Camp är på gång, berättar Lena Bredberg. Hon och Anna Persson har hittat en egen nisch och båda tränar idag kända personer som fastnat för sporten. Kändishoppningar sätter numera färg och glamour på olika evenemang, som till exempel ridhusinvigningar.
Jenny Pettersson, Velvet, lever ett liv som många, många unga tjejer drömmer om. Hon är stjärna. Sjunger och dansar på scener runt om i Sverige och Europa.
"Jag lever min dröm"
Numera lever Jenny dubbelliv. Nästan varje dag drar hon på sig ridbrallor och stövlar och ger sig iväg till stallet och egna hästen Sun Queen. Och ridlektioner för ridläraren och kompisen Anna Persson.
Resten av tiden står Velvet på scenen. Då är det glitter och glamour som gäller, Melodifestivaler, dans, sång och skivinspelningar.
– Jag har alltid vetat att jag ville bli – STJÄRNA, säger Jenny. Jag lever min dröm, jobbar med det som jag älskar att göra, sjunga, dansa och stå på en scen. Det är helt fantastiskt! Men det är härligt att komma till stallet också, stänga av den där världen ett tag och varva ner mentalt.
När kändishoppningen Stjärnorna i Globen började för tre år sedan var det inte helt lätt att få ihop ett startfält. Nu - tre år senare – är det stjärnorna som ber om att få vara med. Och ridintresset suger tag, flera har numera skaffat egen häst.
Överraskade både andra och sig själv
Jenny ville absolut vara med i Globen. Hon började rida tidigt, som åttaåring, och red ponny i flera år på ridskolan i Kvistofta utanför Helsingborg. Så småningom tog dansen och sången över.
Men på första träningen kände Jenny hur otroligt ringrostig hon var, hur konstigt det kändes att komma upp på en sådan jättehäst, hon som bara ridit ponny tidigare. Det kändes minst sagt skakigt.
Så småningom fick hon byta till veteranen Bingo, en trygg och lugn skäck som gått kändishoppning både med Caroline af Ugglas och Blosson Tainton. Då kändes det bättre. Och så fick hon extraträning med ridläraren Anna Persson. Hon tar sig an alla som behöver träna lite mer, gå i ”obsklass” som Jenny säger.
– Jag kunde slappna av, jag kände mig trygg på Bingo. Men när vi kom in i Globen! Det är en sådan stämning i arenan, det går inte att förklara. Och det var så fruktansvärt nervöst! Jag var livrädd för att ramla av eller göra fel. Jag ville bara överleva! Ta mig igenom banan, bara göra mitt bästa. Hade inte en tanke på att vinna.
Men vinna, det var precis vad Jenny Pettersson gjorde. Kanske till sin egen och definitivt till de flesta andras överraskning. Efter två felfria rundor och 1,5 sekund snabbare än tvåan i omhoppningen, var saken klar! Ambitiösa Jenny har vinnarskalle och är envis som få.
– Jag hade startnummer två, så jag red bland de första. Sedan tittade jag på de andra. Plötsligt låg jag sämst trea, sedan tvåa. När det visade sig att Bingo och jag hade vunnit då skrek jag rakt ut, näääääääääää, det kan inte vara sant!
"Jenny har goda ryttaregenskaper"
Ridningen gav mersmak. Jenny fortsatte att träna för Anna Persson, som driver AP Ridutveckling på Vällsta gård i Upplands Väsby där hon erbjuder personligt anpassad ridundervisning och ger privatlektioner. Hon har tränat flera kändisar tidigare, bland annat Wille Crafoord och Matte Carlsson, också han segare i Globen.
Jenny började rida oftare och oftare, nästan varje dag. Hon och Anna lärde känna varandra bättre och bättre, blev vänner. Snart var de ute på turné och letade en egen häst till Jenny.
Så kom San Queen in i Jennys liv, ett 7-årigt fuxsto e San Quitero xx u Kassandra e Bonaparte. Jenny och Anna äger henne tillsammans, Jenny rider och samtidigt vidareutbildas Queen av Anna. I höst när Anna ska tävla, då följer Jenny med som hästskötare. Inte så glamouröst så det stör.
– Jenny har goda ryttaregenskaper, säger Anna. Hon är otroligt envis, väldigt mjuk i sin ridning, ambitiös och vill verkligen lära sig. Vi är vänner privat, men när hon är elev, då är hon elev och inget annat!
Gedigen bakgrund i showbiz
Jenny Pettersson har en gedigen bakgrund i showbiz som hon skaffade sig innan hon 2005 blev Velvet. Bara 17 år gammal flyttade hon till Stockholm och började på Balettakademin. Samtidigt arbetade hon på Wallmans Salonger hos en annan ryttare, Hasse Wallman, som lotsat fram många stjärnor vid det här laget.
– För mig var det min skola. Slitigt och tungt, men jag lärde mig jättemycket, säger Jenny.
Hon har körat och dansat bakom andra artister, bland annat Martin Stenmarck i finalen i Kiev. Hon har haft tre egna låtar i Melodifestivalen: Mi Amore 2007, Dejà Vu 2008 och The Queen 2009.
Idag bor Jenny på Södermalm i Stockholm och har delad vårdnad av hundarna Nisse och Hugo.
Du kan bli precis vad du vill, bara du jobbar hårt. Det kommer alltid motgångar, men då får du vara stark, det är hennes motto och det rådet ger hon andra som vill satsa.
Helt i linje med hennes egen målsättning när hon är tillbaka i Globen för att försvara sin seger:
– Klart jag ska vinna! Jag går in med den inställningen, att alltid göra mitt bästa. Men om jag rider Queen, då får jag försöka att bara ta mig igenom, hon är inte tillräckligt rutinerad för att vinna.

Jenny Pettersson, Velvet, har vinnarskalle som få. Ingen tippade Velvet i Globen, men visst vann hon efter två felfria rundor med Bingo. (Foto: Roland Thunholm)