– Jag hoppas på att kunna går hur långt som helst, säger Douglas Lindelöw.
– Jag hoppas på att kunna gå hur långt som helst, säger Douglas Lindelöw. (Foto: Roland Thunholm)

Inget kan stoppa Douglas

19-årige Douglas Lindelöw har klättrat till andra plats på hoppningens rankinglista.

Trots att han bara är Young Rider klår han hela svenska eliten, bara Rolf-Göran Bengtsson är bättre.

Sånt ger rubriker.

Lovorden haglar över 19-åringen från Fulltofta gård i skånska Hörby och livet har tagit en ny vändning. Pressen står i kö och vill ha intervjuer, och i Globen ska han hålla clinic tillsammans med pappa inför en jättepublik.

– Det känns roligt, tycker jag, fast ibland lite nervöst. Men det är egentligen bara att försöka vara sig själv och göra så gott man kan, säger Douglas själv via telefon från en tävling ute i Europa.

– En av de mest talangfulla och begåvade ryttare vi har idag inom svensk hoppsport, berömmer Malin Baryard.

– Imponerande naturbegåvning, säger bland andra förre förbundskaptenen Gösta Asker.

Resultaten talar för sig själva. I våras vann Douglas inomhus-SM för seniorer i Helsingborg med Caliando. På YREM i Paris ledde han laget till silver med två felfria rundor. I den individuella finalen hoppade han dubbelnolla igen med Talina och guldmedaljen var ett faktum.

– Det är så roligt, jag kan knappast fatta att det är sant, sa Douglas.

– Alla andra lagledare lyfte på hatten. Som han rider vill alla rida, berömde Pether Markne, ungdomarnas tränare, efter EM-guldet.

Blir taggad av motgångar

På inomhus-SM i Stockholm blev det ”bara” silver, både i YR-klassen och bland seniorerna.

Direkt efter EM ringde Göteborg Horse Show och gav Douglas en specialinbjudan till vårens show. Förra året blev Douglas inte uttagen trots fina resultat under våren. Mamma Agnetha var besviken, men Douglas tar motgångar på sitt eget sätt.

– Först blev jag besviken, men sedan blir jag ännu mera taggad att göra ännu bättre nästa gång och se till att lyckas.

Han var ändå på plats i Scandinavium för att ta emot Göteborgsstiftelsens ungdomsstipendium på rekordhöga beloppet 90 000 kronor.

Stipendiet blev en viktig del i EM-satsningen. Douglas kunde göra en perfekt uppladdning och rida internationella tävlingar i Italien, Tyskland och Österrike.

– Det la definitivt grunde för EM-guldet. Både jag och hästarna utvecklades mycket, vi blev färdig inför EM. Sedan har jag tagit en hel del priser och ridit in runt 200 000 kronor i år. Det gör att jag kan satsa vidare, säger Douglas. 

Hästarna är det som avgör

Idag rider Douglas klasser på 1,55-nivå internationellt. Men målsättningen är högre.

– Jag hoppas på att kunna går hur långt som helst, säger Douglas till Sveriges Television i en rekordlång intervju, över 3 minuter.

– På den här nivån känns hästarna jättefina. Bäst är Talina och Caliando, de brukar få växla lite mellan Grand Prix-klasserna, de är ganska jämna. Jag hoppas att framför allt Talina ska kunna komma ännu längre.

– I målsättningen ingår att försöka utmana hästarna hela tiden så får man se hur långt det räcker. Sedan är det viktigt att man har yngre förmågor som utvecklas och som kan ta över på den högsta nivån. Jag tycker att jag har några intressanta ämnen som kan bli något, säger Douglas.

– Rida kan han, det handlar om att ha tillräckligt bra hästar. Alltså en materialfråga och en pengafråga, säger pappa Lennart.

Tre sponsorer bakom sig

Douglas Lindelöw rider på heltid och driver Fulltofta gård tillsammans med mamma Agnetha där de tillsammans utvecklar unga hästar. Han tävlar 40–45 helger om året varav 10–15 utomlands, och mamma är alltid med. Han har idag tre sponsorer – Folksam, Equality Line och Gerhard Wilhelmson som är delägare i EM-guldhästen Talina och i Caddington.

Får något år sedan förklarade Malin Baryard att hon inte ville vara Malin Baryard längre. Hon orkade inte riktigt med pressen att vara ridsportens enda ansikte i media. En sak har Douglas gemensamt med Malin – båda har som unga talanger som slagit igenom tidigt och givit ringrävarna i sporten en match. 19-årige Douglas Lindelöw har redan gjort en lång rad intervjuer och långa tv-inslag både i SVT och TV4. Har svensk hoppsport fått en ny frontfigur? Sportsligt är Douglas Lindelöw redan på banan.

Kommentar

Maj 2010

• Förstasidan

Läs mer...
  • m-Lindelowt-Douglas.jpg

Inget kan stoppa Douglas

19-åringen har klättrat till andra plats på hoppningens rankinglista.

Läs mer...
  • m-Taquita.jpg

Tilläggsförsäkring Buköppning räddade Taquita

Om en del av försäkringen redan är förbrukad kan hästens liv vara i fara.

Läs mer...
  • m-Madden.jpg

Stort intresse för Folksams seminarier i Falsterbo

Rekordpublik kom för att höra John Madden.

Läs mer...
  • m-Velvet.jpg

Först vann hon i Globen

– Nu har Velvet egen häst. Läs mer...

• m-Lund.jpg

Det ryktas...

bland annat att Tina Lund ska gifta sig. 

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...