Lisa Åhlfeldt med 4-åriga stoet Spotless Taquita som hon fött upp tillsammans med sin mor Anita.
Tilläggsförsäkring Buköppning räddade Taquita
|
{sidebar id=77} Â |
|
|
 |
Om en del av veterinärvårdsförsäkringen redan har förbrukats, kanske det som är kvar inte räcker för en eventuell buköppning. Och då kan hästens liv vara i fara.
Â
I våras lanserade Folksam en ny försäking som fick namnet Tillägg Buköppning. Ett önskemål från många hästägare som kände en växande oro för att inte ha råd att rädda sin häst om den måste buköppnas.
Precis detta mardrömsscenario drabbade Anita Åhlfeldt och hennes dotter Lisa i somras när deras sto fick kolik. Men tack vare Tillägg buköppning kunde deras 4-åring Spotless Taquita räddas till livet.
Anita och Lisa Åhlfeldt, mor och dotter, har quarterhästar tillsammans. Bland annat 4-åriga stoet Spotless Taquita som de fött upp själva.
Taquita har mått hur bra som helst ända tills hon såldes som 3-åring. Då började problemen, stoet visade hälta, och det slutade med att Anita och Lisa tog tillbaka hästen. I februari opererades Taquita på Solvallas hästklinik. Den operationen tog Taquitas vanliga veterinärvårdsförsäkring, Anita och Lisa betalade bara självrisken.
En tid senare ringde deras Folksams djurombud Per Bentele och berättade om den nya försäkringen Tillägg buköppning.
– Det var i samma veva som hasen opererades på Solvalla, berättar Anita. Den där tilläggsförsäkringen var ju jättebillig jämfört med vad man betalar, så jag tog den. Per Bentele förklarade att eftersom den första operationen redan tagit en bit av veterinärvården, så skulle det inte finnas pengar kvar på försäkringen om Tequita till exempel skulle få kolik och behöva buköppnas.
Hade tur i oturen
– Det var rena turen att jag råkade ringa just då, säger Per Bentele hästombud på Folksam. Jag ringde runt till alla mina kunder och berättade om den nya försäkringen. Det är inte alltid den vanliga veterinärvården täcker helt och hållet om hästen måste buköppnas, men har man dessutom redan använt en del av veterinärvården så är det ännu viktigare. Tilläggsförsäkringen, som Folksam dessutom är ensam om på marknaden, ett utmärkt komplement. Den tar vid när den vanliga veterinärvårdsförsäkringen inte räcker till.
Bara några månader senare slog ödet till. En lördagskväll i juli hittade Lisa och hennes sambo Taquita i hagen. På morgonen hade alla hästar mått utmärkt, men på kvällen fanns inte stoet med i flocken bland de andra hästarna. Hon låg längst bort i hagen och mådde jättedåligt. Det syntes tydligt att hon hade ordentlig kolik. Lisa ringde veterinären direkt.
Taquita fick behandling, men blev inte bättre. Nästa dag kördes hon in till Regiondjursjukhuset i Strömsholm. På måndagen buköppnades Taquita och verkar ha klarat operationen utmärkt.
– Innan vi tog beslut om operation pratade jag med vårt ombud Per Bentele. Han tyckte vi skulle försöka. Men Taquita var så dålig, jag trodde aldrig hon skulle klara sig, berättar Anita. Hade jag inte haft försäkringen hade jag helt enkelt inte haft råd. Då hade jag inte ens skickat in henne till Strömsholm, jag hade varit tvungen att ringa nödslakten. Jag kunde helt enkelt inte betala 50 000 kronor.
Taquita var väldigt dålig när hon åkte in, men några dagar efter operationen piggade hon på sig. Hon har avverkat den sex veckor långa konvalescensen då hon har fått stå i sin box hela tiden, och bara fått två promenader om dagen på 5 minuter. Bukhinnan måste läka ihop ordentligt.
Nu går hon i en mindre sjukhage för att inte röra sig för mycket. Hon har under sjukdomstiden skötts av sin nya ägare som ska ta över så fort Taquita är friskt igen.
Ett jobbigt år är över
– Taquita har klarat det här jättebra, berätttar Anita. Veterinären kan inte förklara varför Taquita fick kolik. Hon gick ju på bete, och normalt får inte hästar kolik på betet.
Det har varit ett jobbigt år för Spotless Taquita och hennes ägare. Nu är stoet på bättringsvägen, och snart flyttar hon till granngården där hon ska bli ridhäst åt dottern i familjen.
– Nu hoppas jag att Taquita får vara frisk resten av sitt liv, säger Anita.