Lisa Åhlfeldt med 4-åriga stoet Spotless Taquita som hon fött upp tillsammans med sin mor Anita.
Lisa Åhlfeldt med 4-åriga stoet Spotless Taquita som hon fött upp tillsammans med sin mor Anita.

Tilläggsförsäkring Buköppning räddade Taquita

{sidebar id=77}

taquitafram.jpg
Idag gÃ¥r Taquita i en mindre sjukhage och mÃ¥r jättebra, säger Anita Ã…hlfeldt. Snart är hon helt frisk och dÃ¥ ska hon flytta till sin nya ägare.

Om en del av veterinärvÃ¥rdsförsäkringen redan har förbrukats, kanske det som är kvar inte räcker för en eventuell buköppning. Och dÃ¥ kan hästens liv vara i fara.

I vÃ¥ras lanserade Folksam en ny försäking som fick namnet Tillägg Buköppning. Ett önskemÃ¥l frÃ¥n mÃ¥nga hästägare som kände en växande oro för att inte ha rÃ¥d att rädda sin häst om den mÃ¥ste buköppnas.

Precis detta mardrömsscenario drabbade Anita Ã…hlfeldt och hennes dotter Lisa i somras när deras sto fick kolik. Men tack vare Tillägg buköppning kunde deras 4-Ã¥ring Spotless Taquita räddas till livet.

Anita och Lisa Åhlfeldt, mor och dotter, har quarterhästar tillsammans. Bland annat 4-åriga stoet Spotless Taquita som de fött upp själva.

Taquita har mått hur bra som helst ända tills hon såldes som 3-åring. Då började problemen, stoet visade hälta, och det slutade med att Anita och Lisa tog tillbaka hästen. I februari opererades Taquita på Solvallas hästklinik. Den operationen tog Taquitas vanliga veterinärvårdsförsäkring, Anita och Lisa betalade bara självrisken.

En tid senare ringde deras Folksams djurombud Per Bentele och berättade om den nya försäkringen Tillägg buköppning.

– Det var i samma veva som hasen opererades på Solvalla, berättar Anita. Den där tilläggsförsäkringen var ju jättebillig jämfört med vad man betalar, så jag tog den. Per Bentele förklarade att eftersom den första operationen redan tagit en bit av veterinärvården, så skulle det inte finnas pengar kvar på försäkringen om Tequita till exempel skulle få kolik och behöva buköppnas.

Hade tur i oturen

– Det var rena turen att jag rÃ¥kade ringa just dÃ¥, säger Per Bentele hästombud pÃ¥ Folksam. Jag ringde runt till alla mina kunder och berättade om den nya försäkringen. Det är inte alltid den vanliga veterinärvÃ¥rden täcker helt och hÃ¥llet om hästen mÃ¥ste buköppnas, men har man dessutom redan använt en del av veterinärvÃ¥rden sÃ¥ är det ännu viktigare. Tilläggsförsäkringen, som Folksam dessutom är ensam om pÃ¥ marknaden, ett utmärkt komplement. Den tar vid när den vanliga veterinärvÃ¥rdsförsäkringen inte räcker till.

Bara några månader senare slog ödet till. En lördagskväll i juli hittade Lisa och hennes sambo Taquita i hagen. På morgonen hade alla hästar mått utmärkt, men på kvällen fanns inte stoet med i flocken bland de andra hästarna. Hon låg längst bort i hagen och mådde jättedåligt. Det syntes tydligt att hon hade ordentlig kolik. Lisa ringde veterinären direkt.

Taquita fick behandling, men blev inte bättre. Nästa dag kördes hon in till Regiondjursjukhuset i Strömsholm. På måndagen buköppnades Taquita och verkar ha klarat operationen utmärkt.

â€“ Innan vi tog beslut om operation pratade jag med vÃ¥rt ombud Per Bentele. Han tyckte vi skulle försöka. Men Taquita var sÃ¥ dÃ¥lig, jag trodde aldrig hon skulle klara sig, berättar Anita. Hade jag inte haft försäkringen hade jag helt enkelt inte haft rÃ¥d. DÃ¥ hade jag inte ens skickat in henne till Strömsholm, jag hade varit tvungen att ringa nödslakten. Jag kunde helt enkelt inte betala 50 000 kronor.

Taquita var väldigt dÃ¥lig när hon Ã¥kte in, men nÃ¥gra dagar efter operationen piggade hon pÃ¥ sig. Hon har avverkat den sex veckor lÃ¥nga konvalescensen dÃ¥ hon har fÃ¥tt stÃ¥ i sin box hela tiden, och bara fÃ¥tt tvÃ¥ promenader om dagen pÃ¥ 5 minuter. Bukhinnan mÃ¥ste läka ihop ordentligt.

Nu gÃ¥r hon i en mindre sjukhage för att inte röra sig för mycket. Hon har under sjukdomstiden skötts av sin nya ägare som ska ta över sÃ¥ fort Taquita är friskt igen.  

Ett jobbigt år är över

– Taquita har klarat det här jättebra, berätttar Anita. Veterinären kan inte förklara varför Taquita fick kolik. Hon gick ju pÃ¥ bete, och normalt fÃ¥r inte hästar kolik pÃ¥ betet.

Det har varit ett jobbigt år för Spotless Taquita och hennes ägare. Nu är stoet på bättringsvägen, och snart flyttar hon till granngården där hon ska bli ridhäst åt dottern i familjen.

– Nu hoppas jag att Taquita får vara frisk resten av sitt liv, säger Anita.

Kommentar

Maj 2010

• Förstasidan

Läs mer...
  • m-Lindelowt-Douglas.jpg

Inget kan stoppa Douglas

19-åringen har klättrat till andra plats på hoppningens rankinglista.

Läs mer...
  • m-Taquita.jpg

Tilläggsförsäkring Buköppning räddade Taquita

Om en del av försäkringen redan är förbrukad kan hästens liv vara i fara.

Läs mer...
  • m-Madden.jpg

Stort intresse för Folksams seminarier i Falsterbo

Rekordpublik kom för att höra John Madden.

Läs mer...
  • m-Velvet.jpg

Först vann hon i Globen

– Nu har Velvet egen häst. Läs mer...

• m-Lund.jpg

Det ryktas...

bland annat att Tina Lund ska gifta sig. 

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...