Har vi tillräckliga kunskaper om de nya avelsmetoderna embryotransfer (ET) och kloning? Och behöver Sverige haka på den här utvecklingen? Det var några av frågorna som debatterades.
Handel med embryon är redan här
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Folksams seminarium i Falsterbo blev en stor succé
Ett embryo är 0,47 mm litet. Priset är desto högre, från 10 000 Euro och uppåt. Förutsatt att mamma och pappa är de rätta.
Det framkom under Folksams paneldebatt i Falsterbos stora VIP-tält på måndagskvällen som samlade en rekordstor publik.
Ämnet för årets seminarium var kontroversiellt – de nya avelsmetoderna embryotransfer och kloning. Många har åsikter, kanske är det sämre beställt med kunskaperna. Det ville Folksam råda bot på. Ämnet verkar engagera, nära 300 deltagare fanns på plats.
Ingvar Fredricson inledde med en historisk tillbakablick om hur det under hans tid som Flyingechef började med semin och inseminering.
Peter Ljungcrantz, uppfödare och vice ordförande i hopphästklubben, gav en bild av hur de nya avelsmetoderna används i Europa.
"Borde börjat tidigare"
Men det var den danska ryttaren Andreas Schou som visade på hur han som ryttare kan använda nya avelsmetoder. Hemma har han två unghästar som framställts via embryotransfer från hans nu 16-åriga tävlingssto Agenda. Fler är gå gång. Agenda har vunnit nationshoppningar för Danmark och har tävlat framgångsrikt i Grand Prix på internationell nivå.
– Det enda jag ångrar är att jag inte började för fem år sedan när hon fortfarande var i full gång med sin tävlingskarriär. Då hade jag haft några fina 4-åringar i stallet nu, förklarar Andreas.
Familjen Schou har nyligen köpt ett toppstamma sto. Vienna Olympic, e Cassini I – Contender, som för övrigt tävlar i Falsterbo Scandinavian Open.
"Hoppas få fram en ny stjärna"
Innan säsongen är över hoppas Andreas ha minst tre embryon efter dyrgripen är placerade i lämpliga mottagarston.
– Vi kanske inte kan behålla Vienna hur länge som helst. Får vi ett bra bud, så kanske vi måste sälja. Då har jag flera avkommor efter henne och hoppas få fram en ny stjärna, en Grand Prix-häst, säger Andreas.
Allt sker i lugn och ro hemma i stallet. Vienna betäcks och hennes ägg spolas ut medan hon står i sin egen box. Hon verkar inte störas det minsta av att insemineras och kommer att lämna 3-4 ägg trots att hon tävlar. Embryot, ett befruktat ägg, kan kylas ner och kan sedan skickas till ett lämpligt mottagarsto.
"Nu kan vi fixa det hemma"
– Agenda skickade jag till Belgien för embryotransfer. Det behöver jag inte idag, nu kan vi fixa det hemma. Jag fick bud på 10 000 Euro om jag ville sälja ett av Agendas embryon. Men jag tackade nej. Mitt mål är att få fram nya Grand Prix-hästar, berättar Andreas.
Han är övertygad om att de nya avelsmetoderna är här för att stanna.
– Det är bara att titta på de hästar som redan finns och som tävlar. Mest känd är kanske Edwina Alexanders Itot du Chateau, men det finns många fler.
Zetterman är mera skeptisk
Royne Zetterman är mera skeptisk till nya avelsmetoder. Men när han fick klart för sig att ett embryo går att sälja för bra pengar, då vaknade affärsmannen.
– Jag kan kanske tänka mig att ta embryotransfer på ett sto med flera hingstar. Sedan kan jag bedöma vilket hingstlinje som passar bäst. Men sedan betäcker jag på vanligt sätt och får ett föl om året, menade Royne.