PC-Bengtsson_Isac1.jpg
- Att fÃ¥ gÃ¥ in och ta emot pris som hästägare, det var häftigt! berättar PC Bengtsson som fött upp hästar i hela sitt liv. Här stÃ¥r han bredvid sin eges uppfödning Isac efter segern i 5-Ã¥ringarnas final. (Foto: Lotta Gyllensten).   

Rekordhästen Isac

Rekordhästen Isac

Telde-Minna-Isac3.jpg
Jag kände hjärtslagen genom stövlarna, berättar Minna Telde om rekordritten. Sedan visade Isac prov pÃ¥ sin fantastiska ridbarhet och genomförde programmet som en klocka. (Foto: Roland Thunholm).

– Ingen 5-åring har någonsin fått så höga betyg av domarna

Det blixtrade och knäppte oavbrutet från ringside när Isac kom in i de 5-åringa dressyrhästarnas final på Breeders Trophy och Svenskt Avelschampionat.

Isac blev skrämd och reste sig på bakbenen. Men Minna Telde fick snabbt ordning på honom igen och sedan gick han hela programmet som en klocka. Och fick rekordhöga siffror, Isac utklassade konkurrenterna.

– Han var så rädd att jag kände hjärtslagen genom stövlarna, berättar Minna. Sedan visade han sin fantastiska ridbarhet. Av alla hästar jag har suttit på är Isac den mest samarbetsvilliga och lättlärda.

– Jag såg direkt när han var föl att Isac hade fantastiskt fina gångarter. Men ingen hade köpt honom som dressyrhäst på stammen, berättar uppfödaren, Per Christer PC Bengtsson som till vardags är hästombud hos Folksam.

– Isac har visserligen bästa dressyrstam på mödernet, hans mamma är Master-stoet Abigail. Men på fädernet är det ren hoppstam genom Feliciano-sonen Hip Hop.

Många vill köpa Isac

– Jag valde Hip Hop som ett tack till Hans-Göran Persson på Möllerup som haft min hingst Brigadör på station i alla år, berättar PC. Men jag hade aldrig valt honom om jag inte gillat hingsten och jag visste att Hip Hop ger bra ridbarhet. En bra häst är alltid en bra häst.

När hingsten Brigadör, som gick svÃ¥r hoppning, sÃ¥ smÃ¥ningom sÃ¥ldes blev det klirr i kassan. Samtidigt var det dags att utbilda den lovande Isac.

– Jag skickade Isac till Minna, hon är dyr, men hon är bäst, förklarar PC. Jag valde att satsa lite extra eftersom jag hade möjlighet just då.

En satsning som ser ut att löna sig. För Isacs fina resultat är omskrivna inte bara i Sverige utan också internationellt. När detta skrivs pågår diskussioner med utländska köpare. PC tror inte att han kommer att äga Isac året ut.

– Det är många som rycker i honom, men en häst är aldrig såld förrän pengarna sitter på kontot, kommenterar han.

Föder upp både dressyr- och hopphästar

Bröderna Bengtsson, Per Christer och Ragnar, är båda gedigna hästkarlar, något som de fått i arv efter pappa Arne. Han var hästuppfödare och började sälja svenska hästar till Tyskland, bland annat till dressyrgurun Bobby Günther.

Idag driver PC föräldragården som ligger ett stenkast från Sturups flygplats. Den är stor, ca 200 hektar, men lantbruket är utarrenderat sedan många år. PC har framför allt beten och vallar själv där han driver hästuppfödning. Sedan 24 år säljer han dessutom hästförsäkringar.

– Jag har förmånen att ha väldigt kalkrika och kuperade beten. Hästarna får en ordentlig foderstat, daglig kontroll och tas in för att verkas och maskas av. I övrigt håller vi inte på och leder eller longerar förrän de blir 2,5 år, då är det dags för utbildning, säger PC.

Han föder upp både dressyr- och hopphästar och stona kommer från stofamilj 2, den berömda Spindastammen. Egna uppfödningen Brigadör blev uttagen till unghäst-VM på Zangersheide och är den enda häst som PC har haft kvar så länge att den gått ända upp i svår klass.

Okomplicerad och lättlärd

Förr fanns det alltid en marknad för föl. Många uppfödare hade den nischen, och sålde alla föl på hösten. Men det går inte idag, säger PC.
Hans hästar är i princip alltid till salu, men de säljs oftast först när de är ridna vid fyra-fem års ålder. PC har också exporterat en del hästar till USA.

– På hingstproven fick Isac massor av beröm från domarna, de tyckte att han var en fantastiskt fin sporthäst. Han fick 9-8-9 på gångarterna. Efter det blev vi väldigt förvånade över att han inte gick vidare, vi var nästan i chock, säger PC.

– Så segern i Avelschampionatet blev en fin revansch. Att få gå in och ta emot pris som hästägare, det var häftigt!

– Isac har en ridbarhet som är fantastisk. Han är okomplicerad och lättlärd men har ändå nerv. Annars hade han inte varit så bra, säger Minna Telde. Det är inte hela världen att det sprakar till med en unghäst, ska de bli riktigt bra så behövs den där nerven. Världsstjärnor som Salinero och Bonfire har sprakat många gånger, ändå vinner de i längden.

– Vi valde att inte ta så stor hänsyn till att Isac studsade till i början, säger Bo Jenå som dömde i finalen.

"Isac var närmast överjordisk"

– Vi uppfattade att han skyggade för något. Precis som en häst kan skygga för en blomma och hoppa åt sidan, så skyggade Isac och reste sig. Sedan gick han hela programmet på 9-10-mässig nivå.

– När de bästa hästarna kommer in, då är fotograferna på hugget och då blir det lite extra påfrestning just på de hästarna, säger Viveka Schenholm som också dömde finalen.

– Isac var närmast överjordisk, han gick sÃ¥ otroligt lydigt, koncentrerat, mjukt och harmoniskt. By the book, precis som en unghäst ska gÃ¥. Om det hade upprepat sig hade det varit en helt annan sak. Här fick vi se grundkvalitet, tre bra gÃ¥ngarter, fin attityd och superbra ridning.

Hemma på gården har PC två helsystrar till Isac, fyraåriga Jasmine och åringen Miranda.

– Jasmine utbildas just nu, men kommer nog att visas i hoppning. Hon hoppar nämligen jättebra!

Kommentar

December 2010

• Förstasidan

Läs mer...
  • shapeimage_2_mini.jpg

Allt vanligare att köpa häst på auktion

Swedish Showjumping Horse Sales lyckats få oss att gå på auktioner.

Läs mer...
  • Hasselgren_mini.jpg

Han vill sko hästarna friskare

Anders Hesselgren är säker pÃ¥ att hans idéer kan minska skador. 

Läs mer...
  • Isac3_mini.jpg

Rekordhästen Isac

– Ingen 5-åring har någonsin fått så höga betyg av domarna.

Läs mer...
  • Douglas1_mini.jpg

Douglas siktar på världscupdebut

Efter ett framgÃ¥ngsrikt Ã¥r, tar han nu nästa steg.  

Läs mer...
  • Ryktas_mini.jpg

Det ryktas...

...att flera nya hästböcker är på väg. Ingvar Fredricson är en av författarna.

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...