Lindelow-Douglas1.jpg
Förra Ã¥ret var han nominerad. I Ã¥r fick Douglas Lindelöw Ã¤ntligen ta emot priset som Morgondagens Stjärna pÃ¥ Ryttargalan i Globen. (Foto: Roland Thunholm) 

Världscupdebuten nästa  för Morgondagens stjärna

Douglas_Lindelow2.jpg
Mot individuell guldmedalj pÃ¥ EM för Young Riders pÃ¥ Tamina.  

Morgondagens Stjärna i hoppning – det är Douglas Lindelöw. Efter ett framgÃ¥ngsrikt Ã¥r, med individuella guldmedaljen i EM för unga ryttare som pricken över i, tar han nu nästa steg. Först väntar debut i Världscupen, sedan är planen för nästa säsong är att rida 5-stjärnigt pÃ¥ internationell nivÃ¥. 

Förra året blev både Ryttargalan och Stockholm International Horse Show något av en besvikelse för Douglas Lindelöw. Han var nominerad till Morgondagens Stjärna, men föll på mållinjen. Och – värst av allt – han fick inte tävla i Globen.

2010 blev en desto skönare revansch. Först Ryttargalan där Douglas skrev in sig i historieböckerna. I Globen tog han tre placeringar pÃ¥ sex starter och var bästa svensk i huvudhoppningen Stockholm Grand Prix med Talina, bara en dryg sekund efter omöjlige holländaren Leon Thijssen.

– Jag är jättenöjd. Tycker att jag gjorde bra ifrån mig i min första tävling i Globen. Fast jag var bara en dryg sekund ifrån en bil, att vinna en sån hade suttit fint, säger Douglas.

Ingen bil alltsÃ¥, men Douglas utsÃ¥gs till Ã…rets ungdomsryttare i hoppning och fick ta emot ett prestigefyllt stipendium pÃ¥ 50 000 kronor. Pengarna som ska gÃ¥ till utlandstävlande. 

Vill till svårare tävligar

– I Ã¥r har jag ridit 3-stjärnigt och vunnit internationell Grand Prix, bland annat i Kiel. Nu vill jag avancera och försöka bli uttagen till svÃ¥rare tävlingar och förhoppningsvis göra bra ifrÃ¥n mig där, förklarar Douglas. 

I Belgiska Mechelen gör Douglas debut i Världscupen. Han tar med tre hästar, planerna är att Calliando ska gÃ¥ Grand Prix medan Talina fÃ¥r ta sig an uppgiften Världscupen.

Douglas har oftast haft sina hästar sedan de var unga och har ridit upp dem i klasserna själv. Hemma på Fulltofta utanför Hörby i Skåne har han en fin 7-åring och några 6-åringar.

– Vi brukar ta det ganska lugnt med vÃ¥ra unga hästar. Viktigt att känna att det funkar ordentligt innan man gÃ¥r uppÃ¥t i klasserna, säger Douglas. 

Anpassar sig efter hästen

Undantaget är Talina som Douglas fÃ¥tt genom sin sponsor, Gerhard Wilhelmson. Han har själv tidigare tävlat pÃ¥ hög nivÃ¥. 

– Talina var 8 Ã¥r när jag fick henne, men hon var inte sÃ¥ färdig. Det tog ett tag innan de riktiga framgÃ¥ngarna kom. Man mÃ¥ste rida in sig och lära känna varandra. 

Douglas tycker att han är bra pÃ¥ att anpassa sig efter olika hästar. Han föredrar hästar som är lätta i aktionen, som har mycket energi själva och gärna är lite känsliga. AlltsÃ¥ den moderna typen av hopphäst. Idolen är Shutterfly. 

– Det passar min ridstil med hästar som har mycket energi. Jag kan fÃ¥ hästen att hÃ¥lla sig lugn och använda sin energi att klippa till över hindret, säger Douglas. 

Mamma organiserar allt

Han driver Stall Fulltofta tillsammans med mamma Agnetha. De jobbar tight ihop och Agnetha är alltid med pÃ¥ tävlingarna. 

– Hon hjälper mig med tävlingsplaneringen och att organisera allt runt omkring, det skulle inte funka annars, säger Douglas. 

– PÃ¥ Fulltofta tar vi emot hästar för försäljning, men vi är inget stort handlarstall, även om vi säljer nÃ¥gon häst dÃ¥ och dÃ¥. Det kan vara hästar som vi har pÃ¥ försäljningsuppdrag. Men ibland mÃ¥ste man sälja av ekonomiska skäl. Har man en jättefin häst som folk vill betala mycket för, sÃ¥ kanske man inte har rÃ¥d att ha kvar den hästen. DÃ¥ behöver man en hästägare eller en sponsor, det är självklart drömmen. 

EM nästa?

2011 innebär debut i världscupen och fler starter på femstjärnig nivå. Frågan är vilket EM Douglas tänker välja. Att rida sitt sista år på Young Rider-EM och försvara sin titel. Eller försöka ta sig in EM-laget bland seniorerna. EM är sista chansen för svenska hopplaget att kvala till OS i London 2012.

Douglas är övertygad om att svenska laget har en väldigt bra chans att kvala till OS. 

– Det var ju sÃ¥ nära pÃ¥ VM i Kentucky. Det blir spännande att se vad vÃ¥r nya förbundskapten Sylve Söderstrand har för planer för framtiden. Vi hade ett möte i Globen med Sylve, där alla närvarande ryttare var med. Om jag blir uttagen till senior-EM sÃ¥ kan jag definitivt tänka mig att rida! 

Kommentar

December 2010

• Förstasidan

Läs mer...
  • shapeimage_2_mini.jpg

Allt vanligare att köpa häst på auktion

Swedish Showjumping Horse Sales lyckats få oss att gå på auktioner.

Läs mer...
  • Hasselgren_mini.jpg

Han vill sko hästarna friskare

Anders Hesselgren är säker pÃ¥ att hans idéer kan minska skador. 

Läs mer...
  • Isac3_mini.jpg

Rekordhästen Isac

– Ingen 5-åring har någonsin fått så höga betyg av domarna.

Läs mer...
  • Douglas1_mini.jpg

Douglas siktar på världscupdebut

Efter ett framgÃ¥ngsrikt Ã¥r, tar han nu nästa steg.  

Läs mer...
  • Ryktas_mini.jpg

Det ryktas...

...att flera nya hästböcker är på väg. Ingvar Fredricson är en av författarna.

Läs mer...

Handbok_for_hastfolk-2
Här hittar du alla artiklar i Handbok för hästfolk

Se hela listan...