Hur tränar du?

Hästfolk.se har bett 5 ryttare på olika nivåer att svara på 4 frågor om träning.

1. Hur ofta tränar du för tränare? Åker du dit eller kommer tränaren till dig?

2. Vilka egenskaper tycker du att en bra tränare ska ha?

3. Vilka egenskaper tycker du att en bra tränare absolut INTE ska ha?

4. Vilken tränare skulle du helst vilja träna för?

Liwing_AnnAnn Liwing

Professionell tränare, unghästutbildare och tävlingsryttare i hoppning.

1. Varje vecka. Varannan gång kommer tränaren hit, varannan gång åker jag till någon annan. Jag tränar extremt mycket, är en riktig träningsnarkoman. Åker till Pether Markne, KG Svensson och Maria Gretzer kommer hit.

2. Kunskap. Pedagogiskt. Intresserad. Kunna kommunicera.

3. Ointresse, t ex stå och prata i mobilen! Oengagerad tränare, det är inte roligt.

4. Rolf Göran Bengtsson. Jag har ridit för honom av och till under årens lopp. Han har de där egenskaperna som en tränare ska ha, han är helt enkelt extremt duktig på att träna. Han ser vad du ska göra med hästen, hur du ska ändra på din ridning, förklarar hur du löser problemet.

Gustafsson_SandraSandra Gustafsson

Fälttävlansryttare från Kungsbacka. Årets komet förra året, vann Falsterbo Hunting och Segersjö i år.

1. Jag är fälttävlansryttare, så jag behöver tre tränare. Min dressyrtränare åker jag till varannan vecka. Hoppning försöker jag träna en gång i veckan, jag åker till tränaren. Fast på vintern tränar jag mest hemma och åker inte så mycket. Terräng tränar jag i början på säsongen, eller om något inte går så bra på tävling, så tränar jag på det.

2. Målinriktad, ha hög förståelse för och kunna anpassa sig till eleven. Ha ett vant öga och snabbt kunna läsa en situation. Ska kunna hjälpa mig inte bara med de duktiga hästarna utan också med unghästar.

3. Har aldrig funderat över det! Men om tränaren har en nedvärderande syn på en viss häst t ex på grund av härstamningen.

4. Jättesvårt! Duktig terrängtränare från Tyskland eller England. Alternativt banhoppningstränare, hoppning är min svagaste punkt.

Lindvall_GabriellaGabriella Lindvall

Medryttare till Karma 6 år e Rubinroth.

1. En gång i veckan för Eva Nyberg som finns här på Hogsta Ridanläggning där Karma står.

2. Tränaren ska alltid ha hästens bästa för ögonen i alla lägen. Inte ta genvägar för att få hästen lösgjord. Att tränaren är ärligt, inte berömmer om det faktiskt inte är bra, och ger konstruktiv kritik.

3. Att inte jobba på hästens villkor. Försöka göra svåra rörelser innan hästen är lösgjord. Eller försöka få hästen att göra sånt som den inte passar för. Tränaren måste hjälpa till så att hästen hamnar rätt.

4. Om jag ska drömma så säger jag Edward Gal – såg hans clinic i Globen. Tidigare red jag för Rolf Lindgren och han var fantastisk.

Ek_UllaUlla Ek

Ekonomichef på Flyinge, har flera hästar.

1. Minst en gång i veckan. Jag både åker och tränar hemma, fast inte så ofta som varje vecka.

2. Pedagogisk. Personkemin måste stämma, det är otroligt viktigt. Tydlig. Rätta in kraven på rätt nivå. Får man för lätta övningar så blir det tråkigt, för svåra uppgifter, ja då kan man tappa självförtroendet.

3. Tränaren får inte blir uppjagad eller irriterad om ryttaren inte lyckas.

4. Vete tusan! Jag har ridit för Jens Fredricson, nu rider jag för Henrik Ankarcrona. Rolf Göran Bengtsson i så fall, fast jag är inte riktigt på hans nivå!

Hagtorn_HannaHanna Bratt Hagtorn

Unghästutbildare och tränare.

1. Alldeles för sällan. Normalt två gånger i månaden för KG Svensson, ofta ytterligare någon gång i månaden. Jag åker för det mesta.

2. Uppriktig. Många tränare berömmer istället för att ta tag i problemen. Våga vara på och inte mesa.

3. Även om man ska vara uppriktig så får tränaren inte vara plump och trycka ner folk i skorna. En del tränare säger bara kom igen, kom igen. Men jag vill ha konkreta råd!

4. Kyra Kyrklund. Vore jätteroligt att få rida för henne!

Kommentar

November 2011

• Forstasidan-nr3-2011
    Förstasidan oktober 2011

Läs mer...
  • Rolf-Goran_mini
    Träna som mästaren

Rolf Göran Bengtsson avslöjar hur han tränar sina hästar till framgång.

Läs mer...
  • hinderbana_mini
    Rolf Görans hinderbana
    Här kan du se hur Rolf Göran brukar lägga upp sin hinderbana.

Se här...

• Roland-Sarah_mini
    Det strävsamma paret som kan varenda tävlingsplats

Sarah och Roland Thunholm träffades för exakt 40 år sedan. Sedan dess har deras liv alltid kretsat kring hästar.

Läs mer...
  • fem_ryttare
    Hur tränar du?
    Fem ryttare på olika nivåer svarar på frågor om träning.

Läs mer...
  • Cobolt_mini
    5-Ã¥rige Cobolt vilade sig till VM-formen

Därför är det inte bra att tävla sina unga hästar för mycket.

Läs mer...