5-årige Cobolt e Cyklon fick gå ut på bete i fem veckor efter Falsterbo. Resultatet blev god VM-form. Foto: Roland Thunholm.
5-Ã¥rige Cobolt vilade sig till VM-formen
Fakta
Tre mästerskap för 5- och 6-åringarna
Tävlar vi våra unghästar för hårt? Finns det upplägg som fungerar?
Många 5- och 6-åringar går minst två stora finaler - både Folksam Scandinavian Open i Falsterbo och Svenskt Avel & Sport Championat på Flyinge. Några av de bästa blir däremellan uttagna till unghäst-VM i Zangersheide. Och innan de kommer till final måste de dessutom kvala.
Bakom länken nedan finns en uppställning över de hästar som gått till final både i Falsterbo och Flyinge och som därtill startat i unghäst-VM.
Niklas Arvidssons hästar står i en klass för sig. 5-årige Cobolt e Cyklon – Camaro M slutade 6:a och bästa svenska ekipage under unghäst-VM i Zangersheide. Medan 6-årige Anisolde e Indoctro – Nimmedor gick till 6-åringarnas final.
Â
Båda hästarna var därtill placerade både i finalen för Folksam Scandinavian Open och Svenskt Avel & Sport Championat.
– Hemligheten har jag lärt mig av min hästägare och samarbetspartner Knut Axel Knutte Nordenbelt, berättar Niklas.
– Unga hästar ska gå på bete på sommaren säger han, och här är han stenhård. Jag har följt hans råd sedan dess, det går hur bra som helst!
Så direkt efter Falsterbo släpptes Cobolt och Anisolde ut på bete i fem veckor.
Blir bättre ute på bete
– Folk tror inte jag är klok! Du ska ju till unghäst-VM, då kan du väl inte släppa hästarna på bete, berättar Niklas. Hästarna går i ordentligt stora hagar. På 5 veckor tappar de varken i kondition eller i muskler. Jag har haft hästar som gått bättre när de kommer in från betet än innan vi släppte ut dom.
– Hingstarna är lite svårare, de får gå i rasthagar och skrittas ut i skogen.
Niklas Arvidsson anser att många gör fel och tävlar sina unga hästar alldeles för mycket.
– Man skulle lösa någon form av startkort för en 4-åring. När den har gått 12 tävlingar, ja då ska det vara färdigtävlat för säsongen, menar Niklas. 5-åringarna kan göra lite fler starter.
Efter VM i Zangersheide fick Cobolt och Anisolde en ny viloperiod innan det blev dags för Svenskt Avel & Hopp Championat på Flyinge. De är inte i närheten av ett ridhus eller en ridbana, går istället ute i hagen eller paddocken och rids ute i skogen ett par dagar i veckan. Skritt på lång tygel.
Släck inte glädjegnistan
Efter Flyinge blev det ny vila men i december ska hästarna sättas igång igen. Målet för Cobolt under nästa säsong är 6-årsfinalerna och för Anisolde 7-års-dito.
– Unga hästar som bara är 4 och 5 år, de är ju fortfarande barn. De måste få leka och ha roligt. Och det gäller att inte ta de unga hästarna för hårt, får de träna och tävla för mycket då tappar de gnistan, säger Niklas.