– Extra kul att blir framröstad av Ridsports läsare, tyckte Douglas, här med flickvännen Olivia Kinnesson på Ryttargalan i Globen. (Foto: Roland Thunholm)
Douglas nominerad till två priser på Ryttargalan
Douglas Lindelöw har haft en fantastisk säsong. Så blev han också nominerad till två utmärkelser på årets Ryttargala som för första gången hölls i Globen. Som Morgondagens Stjärna och som Årets Komet, där Tidningen Ridsports läsare röstat fram tre kandidater.
– Extra kul att blir framröstad av Ridsports läsare, tyckte Douglas själv.
Douglas Lindelöw ska precis fylla 19. Det här var första gången han kunde går på Ryttargalan, det är nämligen 18-års-gräns.
Så den här dagen blev inte som alla andra. Normalt stiger Douglas upp klockan 8 på morgonen, och sedan rider han 8-10 hästar fram till åtta på kvällen. Den här torsdagen tog han flygbussen till Sturup, och hade till och med tid att ta en fika i lugn och ro innan det var dags att stiga på flyget till Bromma Flygplats i Stockholm.
Klockan 18 gick han uppför röda mattan i Globen tillsammans med Olivia Kinnesson iförd elegant smoking.
Åker till Beat Mändli och tränar
Den här gången blev det inget pris till Douglas. Han har framtiden för sig, han är ju bara 18 ännu så länge, så han har alla möjligheter att komma igen.
– Skönt att inte behöva hålla tacktal! Men nu är jag ännu mer taggad att få komma tillbaka nästa år, förklarade Douglas.
Han kan se fram emot några träningsveckor i Schweiz. Tanken är att Douglas ska åka till Beat Mändli och träna 3–4 veckor.
– Rida mina egna hästar och förhoppningsvis några av hans. Jag kommer att fortsätta att ha min bas hemma i Sverige. Jag har ju redan bra uppbackning med sponsorer, hästar och träning hemma. Därför åker jag inte utomlands för att jobba. Men att regelbundet komma iväg på träning, det vore fantastiskt, både kul och lärorikt.
Douglas Lindelöw har gjort jämna fina resultat hela året. Han har vunnit minst sec 1,40-hoppningar, varav fyra på internationell nivå. Med Caliando har han två Grand Prix-segrar på 1,50-nivå. Med nya hästen Talina tog han SM-guld för unga ryttare och var 15:e på young rider EM. Douglas driver Stall Fulltofta i Hörby tillsammans med mamma Agnetha och sponsras med hästar av Gerhard Wilhelmsson.
Â
{sidebar id=30}